e-handel

/e-handel

Koordineringsproblemer og fintech i ehandel

Som det blev nævnt tidligere, så er adgangen til kunden og kontrollen med interaktionen med ens kunder helt nødvendige for at opnå succes med ehandel. Hvis vi tager eksemplet med bilforhandleren igen, så har forhandleren ikke længere adgang til kunden og dermed de informationer, som kunden kan give. Forhandlerledet kan risikere, at bliver reduceret til [...]

By | september 30th, 2010|e-handel, ehandel, kundeloyalitet, Kundetilfredshed, nethandel, Salg|Kommentarer lukket til Koordineringsproblemer og fintech i ehandel

Relationer og transaktionsomkostningsteori i nethandel og ehandel

Transaktionsomkostningsteori er en af kerneteorierne, der beskriver relationer mellem organisationer. (Commons [1934]) Ifølge Davies og Powell [1992] er transaktionsomkostninger defineret som omkostninger forbundet med planlægning, implementering og monitorering. Transaktionsomkostningsteorien argumenterer for at virksomheder prøver at minimere omkostningerne forbundet med hver enkelt transaktion og maksimere gevinsten ved transaktionen – når begge parter gør dette, vil der [...]

By | september 12th, 2010|e-handel, ehandel, kundeloyalitet, Salg, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Relationer og transaktionsomkostningsteori i nethandel og ehandel

Transaktionsomkostninger – en definition for ehandel og kundeloyalitet

Kenneth Arrow[1969] (s. 48) definerer transaktionsomkostninger som værende ”the cost of running the economic system”. Hans definition af omkostninger må ikke forveksles med neoklassiske produktionsomkostninger. Williamson [1985] skelner mellem to typer af transaktionsomkostninger, ex ante og ex post. Ex ante omkostninger er de omkostninger, der påløber ved en aftales begyndelse, ved forhandlinger og slutteligt ved [...]

By | september 12th, 2010|e-handel, ehandel, nethandel, Salg, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Transaktionsomkostninger – en definition for ehandel og kundeloyalitet

Transaktionsomkostningsteori i ehandel og kundeloyalitet

Dette afsnit behandler transaktionsomkostninger. Denne teori behandler problemstillingen fra en makroøkonomisk synsvinkel, og er medtaget for at se på ehandel i et større perspektiv. På kort sigt er den mest radikale effekt af informationsteknologi en nedbringelse af transaktionsomkostningerne. Det er derfor vigtigt at vide, hvad transaktionsomkostninger er, og hvordan de påvirker virksomheder, der driver ehandel. [...]

By | september 11th, 2010|e-handel, ehandel, kundeloyalitet, Loyalitet, Salg|Kommentarer lukket til Transaktionsomkostningsteori i ehandel og kundeloyalitet

Konkurrencestrategi i ehandel og kundeloyalitet – en opsummering

Ehandel er afgjort et strategisk spørgsmål, det har en effekt på virksomhedens langtidsplanlægning, på den organisatoriske struktur og på det logiske paradigme, der ligger til grund for en given branche. Ehandel kræver beslutninger, der påvirker omfanget af virksomhedsaktiviteter, beslutninger om, hvad der skal sælges, og til hvem, samt hvordan der opnås fordele over for konkurrenter. [...]

By | september 11th, 2010|e-handel, ehandel, Konkurrencestrategi, kundeloyalitet, Salg|Kommentarer lukket til Konkurrencestrategi i ehandel og kundeloyalitet – en opsummering

Behovet for fleksibilitet og leverage i kundeloyalitet og ehandel

Fremtiden og forudsigelser af denne har altid været præget af usikkerhed. Courtney, Kirkland og Viguerie [1997] har defineret 4 niveauer af usikkerhed i forbindelse med fremtiden. På det første niveau er fremtiden klar nok til, at man kan anvende et traditionelt strategi syn. Andet niveau indeholder alternative fremtider, der kan behandles ved hjælp af spilteori. [...]

By | september 10th, 2010|e-handel, ehandel, Konkurrencestrategi, kundeloyalitet, Kundetilfredshed, Loyalitet, Marketing strategi, nethandel, Salg, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Behovet for fleksibilitet og leverage i kundeloyalitet og ehandel

Analyse af fremtiden for ehandel og kundeloyalitet

Fremtiden bliver ofte fastlagt på baggrund af det, der manifesterer sig i nutiden. (McMaster [1996]) ”the future is thus a state of the affairs that was created in the past, and the future is also being created from actions and decisions being taken now in the present, and it will be created by actions and [...]

By | september 10th, 2010|e-handel, ehandel, kundeloyalitet, Marketing strategi, nethandel, Salg|Kommentarer lukket til Analyse af fremtiden for ehandel og kundeloyalitet

Muligheder i fremtiden for nethandel og ehandel

Synet på strategi som en revolution er startet af Gary Hamel [1990, 1998] og Hamel og Prahalad [1994]. Opsummeret er deres syn, at virksomheder skal være ’rule-breaker’ snarer end ’rule-taker’ og opnå førerpositionen ved at ændre hele industrien, ikke kun den interne organisation. FinTech, crowdfunding og Sociale Medier Evans og Wurster [1997] ser også information [...]

By | september 10th, 2010|e-handel, ehandel, Konkurrencestrategi, kundeloyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Muligheder i fremtiden for nethandel og ehandel

Virksomheder i nethander som en samling af viden

Tanken bag kernekompetencer og konkurrencen gennem kapabiliteter passer godt ind i betragtningen om, at strategisk aktiver i større grad er blevet immaterielle. Service og viden er blevet lige så vigtigte som maskiner og bygninger. Quinn [1992] siger ligefrem ”… far from being inferior economic outputs, services are actually directly interchangeable with manufactures in a wide [...]

By | september 10th, 2010|e-handel, ehandel, Konkurrencestrategi, konvergens, kundeloyalitet, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Virksomheder i nethander som en samling af viden

Strategi for ehandel i turbulente omgivelser

Ifølge Tapscott [1997] vil den udviklede verden ændre sig fra at være en industriel økonomi baseret på stål, biler og jernbaner til en ny økonomi baseret på silicium, computere og netværk. Christopher og Meyer [1997] mener, at ændringer i virksomhederne skyldes 3 store kræfter: Den usete hastighed hvormed omgivelserne ændre sig, den større udbredelse af [...]

By | september 9th, 2010|e-handel, ehandel, Konkurrencestrategi, konvergens, kundeloyalitet, Kundetilfredshed, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Strategi for ehandel i turbulente omgivelser