Forventningsstyring til din omdømmemarkedsføring

Når du begynder at styre din OMDØMMEMARKEDSFØRING så skal du først overveje hvad dine forventninger er, og hvad dine kunder forventer af dig. Har du tænkt dig at svarer på hver kommentar der kommer? Det kan være en stor opgave at svarere på alle kommentarere, men det kan være en god ide, og det vil hjælpe dig til at opbygge din OMDØMMEMARKEDSFØRING, og yderligere vil det give dig muligheden for at fastholde kunder længe nok til at de køber dine ydelser. Du skal sørge for at dine medarbejdere ved at hver kommentar kræver et svar. Og på samme måde, så kan du lade dine kunder vide at hvis de stiller et spørgsmål, så kommer de også til at få et svar. I mange tilfælde vil du konkurrere med firmaer der ikke har styr på deres kundeservice, og du vil derfor kunne fremstå som en troværdig partner hvis du gør dette. Dine kunder vil helt sikker se det som et positivt tegn.

Der er altid en risiko hvis du lader dine ansatte besvarer kommentarer og lægge nyt materiale ud. Forventningsstyring og klare retningslinjer er vigtige for at kunne styre din omdømmemarkedsføring. En måde at sætte den rigtige tone er ved at du selv laver de første kommentarere, og du derfor sætter standarden for tonen i dialogen.

Opret mere end en hjemmeside.

Dette er i virkeligheden ganske enkelt. Hvis du ejer mere end et domæne, så har du mere kontrol. Du kan i teorien købe 10 domæner og hjemmesider, og få alle 10 pladser på Googles søgesider. Langt de fleste besøgende vælger en af de 3-5 første resultater på side 1, og der er derfor ikke nødvendigt med mere. Der er naturligvis et ret stort arbejde i at oprette 10 hjemmesider, skrive interessant indhold, og få dem placeret på Google, men i det lange løb kan det være en god ide. De forskellige hjemmesider kan også specialisere sig indenfor nicher indenfor dit felt. Hvis du er tømre, så kan du have en side der handler om tagrenovering, og en anden om gulvlægning eller hvilken anden niche du mener du er virkelig god til. Ved at have mange sider, kan du også sikre at der primært står positive ting om dig og dit firma. Hvis der skulle dukke en negativ kommentar op, så kan du håndtere den professionelt, og den vil ikke automatisk få en prominent placering.

 

Lav en kritisk gennemgang af din hjemmeside.

Det er din hjemmeside, så kan du lige så godt sikre dig at alt er som det skal være. Du tænker måske: “Jeg har selvlavet hjemmesiden, og alt indholdet, og der er derfor ikke mere at komme efter. Hvorfor skal jeg bruge et par timer til at gennemgå alle links, alle kategorier, kommentarere og hvad er ellers måtte være?” Hvis du ser godt efter, så er der sikkert en hel del der kan læres ved at gennemgå hjemmesiden minutiøst. Det kan være der er link muligheder der ikke bliver udnyttet. Er det muligt at du sender pingbacks og trackbacks til andre hjemmesider, så du får noget igen? Har du en team side hvor der stadig er mennesker der ikke længere er ansat i din virksomhed? Eller er der sket noget i din industri eller med teknologien der ikke bliver vist på din hjemmeside, så du ikke fremstår som værende med på den teknologiske front?

 

Ligesom bliver får et face lift med jævne mellemrum, så er der behov for at din hjemmeside bliver tilpasset. I Danmark er Facebook enormt udbredt, og muligheden for at bruge Facebook som login til at skrive kommentarere kan være smart. I det hele taget er muligheden for at kunne dele indhold på sociale medier en rigtig god ide, og en funktionalitet der ikke var indbygget i ret mange hjemmesider for bare 2-3 år siden.

 

Du skal se efter om hjemmesiden er open og venlig for kunderne. Er den nem at navigere rundt i? Er der langt fra forsiden ned til den nederste side? Hvilken fornemmelse får man når man ser på siden, er det professionelt, grundigt, troværdigt, menneskeligt? Er der interessant information og noget der hjælper kunderne? Men heller ikke uvigtigt, er indholdet interessant?! Hvordan kan jeg vide det? spørger du måske. Som en tommelfingerregel kan man sige at medmindre dine kunder er professionelle B2B kunder der kender de tekniske termer, så skal alt teknisk jargon fjernes. Hvis vi tager vore tømre fra før, så skal han ikke skrive at han lave “svømmende gulve”, han skal skrive at han laver gulve oven på beton, træ, jern og alle andre slags underlag. Du kan derimod lave en FAQ eller oversigt over speciel termer, så du kan vise at du rent faktisk ved hvad du taler om, og du kan finde ud af at gøre det forståeligt for kunderne der ikke nødvendigvis ved hvad det tekniske term for det de ønsker lavet er.

 

Det vigtigste du skal gøre for at kommunikere troværdighed, er at hjemmesiden skal vise hvem du er og have det personlige præg som man leder efter online. Det kan du gøre ved at fortælle hvordan firmaet startede, du kan linke til de personlige LinkedIn profiler for de ansatte, og inkludere udtagelser fra tidligere kunder der viser hvor meget du har hjulpet dem. Alt dette hjælper dig med at opbygge din omdømmemarkedsføring, og det er et af de vigtige trin til at kunne styre omdømmemarkedsføring.

 

Find negative kommentarere, og få dem fjernet.

Dette er faktisk ganske simpelt. Når du først har ledt efter alle de negative kommentarere om dig, og har lavet en oversigt, så kan du besøge hver enkelt hjemmeside, og spørge webmasteren hvorfor der er en negativ kommentar, og spørge hvad du kan gøre for at få den fjernet. De fleste gange vil de gerne fjeren materialet, hvis du viser at du gerne vil hjælpe dem, og hvis du prøver at afhjælpe det problem der i første omgang gjorde at de skrev den negative anmeldelse. De fleste ønske ikke at blive associeret med negative omtaler heller, så de vil gerne kunne give en positiv historie i stedet. Det er de morsomste ting der kan komme ud af at række ud, og der kan komme helt nye forretningsmuligheder ud af at kontakte personer der tidligere har været utilfredse.

 

Start en blog

Du har en hjemmeside. Det kan være du har 10 baseret på mit tidligere råd. Men hvis du ikke har en blog på en af dine sider, så går du glip af en ret stor del opmærksomhed og trafik. Der er mange der stort set kun læser blogs som inspiration til deres næste køb. Blogs adskiller sig fra hjemmesider i kraft af deres store muligheder for interaktion. På din hjemmeside er der masser af interessant information, men der er primært en envejskanal, hvor du fortæller, og læseren lytter. På en blog er der store muligheder for at de besøgende kommer med uddybende spørgsmål, egne erfaring, gode råd til andre besøgende, og generelt bare er aktive. Den formelle hjemmeside giver bare information side op og side ned, men en blog er et meget mere uformelt sted, hvor du kontinuerligt kan give dine kunder nyheder, gode oplevelser, og en fornemmelse af at du er på forkant med hvad der sker i din branche. Samtidigt er det et sted hvor du har givet dine besøgende et forum hvor de kan diskutere dit firma, dine produkter, nye teknologier, fremtiden for branchen eller hvad der nu er interessant. Det gode er at det ikke kun er med dig de kommunikere, hvis det var, så kunne de lige så godt bruge e-mail, nej det er med alle de andre brugere på siden også, så det gode råd bliver pludseligt tilgængeligt for alle besøgende og her ligger meget værdi for kunderne og andre besøgende.

Mål dit online omdømme

En yderligere fordel ved en blog er at du kan opdatere den så tit du ønsker, dagligt eller oftere hvis det virker passende. Det er som regel lidt sværere at opdatere en hjemmeside. Du kan adskille en hjemmeside fra en blog ved at sige at en hjemmeside indeholder alt det generelle information om dit firma og dine produkters anvendelsesmuligheder, mens bloggen er tiltænkt daglige opdateringer der giver de besøgende noget frisk inspiration. Hjemmesiden bliver ofte også brugt til at sælge direkte til kunderne, mens bloggen hjælper til at sikre pre-salgs information til kunderne, så de føler sig trygge ved at bruge dig som leverandør.

 

Udsend en pressemeddelelse

Kan det være rigtigt? Ja, du kan lige så godt bruge de kanaler der findes, og pressemeddelser har altid været en god mulighed for at få sit budskab ud. Der er altid journalister der venter på den gode historie, og det kan være din situation lige passer. Pressemeddelser er en perfekt måde at få dit budskab ud til en stor mængde medier, og forhåbentligt få dem til at tale om dit firma og dine produkter. Pressemeddelser giver dig mulighed for at fortælle hvor fantastisk du er, men ved at tilføje links til din blog og hjemmeside, så kan du bruge det til at få besøgende, og få dem til at tale om dine fantastiske produkter og gode firma. Jo mere der bliver talt om dig, og jo mere interaktion der er jo mere er dit brand værd. Din omdømmemarkedsføring bliver opbygget hurtigere jo flere mennesker der taler om dig.

 

Efterhånden som du bevæger dig igennem disse trin, eller din omdømmemarkedsføring konsulent gør det for dig, så kommer du sikkert i tanke om nogle flere trin du kan gøre for at øge din omdømmemarkedsføring. Det kan også være det er en kombination med offline marketing i form af annoncer og lign. Når du så har opbygget et omdømmemarkedsføring som du gerne vil have, så kan det være du tror det er gjort med det? Uheldigvis er det ikke helt korrekt. Hvis du stopper nu, så vil alt det hårde arbejde være forgæves i løbet af meget kort tid. Det er nu tid  til at forsvarere din omdømmemarkedsføring.