Platformen: Crowdfunding websites

 

Populære Crowd Fundging Platforme

Crowdfunding er som sådan ikke noget nyt. Alle med en drøm har altid haft brug for at skaffe penge til at realisere denne drøm. I gennem tiden har der været anvendt mange fantasifulde metoder til at indsamle penge. Uanset hvor fantasifulde de har være, og hvor stort afkastet måtte have været, så har de altid haft et gennemgående problem – Rækkevide. For at skaffe nok penge til et projekter det nødvendigt at komme i kontakt med en stor mængde af personer. Aviser og annoncer var tidligere et godt bud, men de kostede penge.

Crowdfunding som begreb er derfor ikke nyt, det nye er de platforme der har erstatter aviser og annoncer. Internettet har gjort det uendelige meget nemmere at skabe indholdet og salgsteksten til ens produkt, samtidigt med at det er blevet muligt at eksponere ideen og produktet for en stor gruppe mennesker på en gang.

Tidligere virkede en avisartikel eller annonce som en sten der bliver kastet i vandet. Der kommer et plask i starten, og derefter breder ringene sig i vandet, mens de bliver mindre og mindre efterhånden som de bevæger sig væk fra centrum. Internet baseret crowdfunding virker mere som at kaste en håndfuld grus i den samme sø. Der kommer en helt masse små plast og ringe bliver dannet fra mange forskelige retninger. Det er ikke til at sige på forhånd hvor stort et areal og hvor mange mennesker der bliver ramt af din ide, men ved at starte din ide mange steder på samme tid skal du bruge væsentligt mindre tid på at indsamle de penge der er nødvendigt.

Crowdfunding dækker over en række forskellige begreber.

  • Crowdlending – hvor man låner penge fra personer mod en rentebetaling
  • Crowd finansing – hvor man sælge egenkapital typisk i form af aktier eller andele mod kapital
  • Crowd charity – hvor man giver penge til et godt formål, defineret af den der gerne vil have pengene.
  • Crowd backing – hvor man støtter et projekt med penge mod at få en belønning af en eller anden slags.

 

De første 3 er interessante, men ikke fokus for det følgende. Vi er mest interesseret i hvordan crowdfunding kan hjælpe små virksomheder eller personer med en ide til at komme videre og få en produktion op at køre.

De to mest populære platforme for crowdfunding er i øjeblikket Kickstarter og IndieGoGo.

 

 

Disse platforme er begge bygget ud fra premissen om at enkelt personer der støtter et projekt, Støtter eller Backeres, kan forvente at modtage en form for gave eller belønning (reward) som tak for hjælpen med at skabe firmaet. Hvilken type af belønning afhænger typisk af pengebeløbet der bliver doneret.

Begge hjemmesider virker som facilitatorer, og skaber forbindelse mellem støtter og ideer. Som betaling for denne formidling tager de et lille beløb af den samlede indsamlede sum. De lyder meget ens, men der er i de to platforme indbygget små nuancer der gør det helt forskelligt hvordan de virker, og hvilke projekter der gør sig bedst på hvilke platforme.

En hurtig søgning giver et par hundrede crowdfunding websites der alle prøver at blive den foretrukne mellemmand. I denne forbindelse vil vi fokusere på Kickstarter som de facto standarden og den mest succesfulde platform. Meget af terminologien vi kommer til at bruge stammer fra den verden, men vil uden de store problemer kunne anvendes på andre platforme også.

Kiskstarter

Kiskstarter projekter kan støttes af mennesker fra hele verden, og lige så stille er der blevet åbnet for at flere lande også kan lave projekter på siden. I begyndelsen var det kun amerikanske firmaer og personer der kunne få projekter godkendt. I september 2014 åbnede Kickstarter for Danske projekter, og der er ganske mange der har forsøgt sig. Lige nu er der 207 projekter fra Danmark og godt 80 af den har sikret sig Funding via platformen. Det giver 38% Funding rate, og er lidt mindre en gennemsnittet, men et meget godt billede af at ikke alt bliver funded.

Typisk for de produkter der bliver funded er at de rækker ud over landets grænser. Dvs. det er enten et produkt eller ide der ikke kræver at du er i Danmark for at få glæde af din belønning. Fx kan det være svært for en person i Texas at se ideen i at støtte underholdningsorkestret https://www.kickstarter.com/projects/707677926/folkegaven-underholdningsorkestret?ref=city

, mens det giver god mening at støtte et termometer til at indsætte i din smartphone. https://www.kickstarter.com/projects/robocat/thermodo-the-tiny-thermometer-for-mobile-devices

Jeg havde faktisk forventet Danske projekter lå over gennemsnittet fordi vi generelt er godt til at designe produkter, men det viser tydeligt at der er brug for en tekst som denne.

Vi skal nok få skaffet alle de penge vi har brug for til de danske iværksættere.

Kickstarter virker efter et princip de kalder ”all or nothing”, hvilket vil sige, at Hvis du mangler 1 dollar far at nå dit mål, så får du ikke en krone. På den anden side koster det dig heller ikke noget, og dine støtter bliver heller ikke trukket på deres kreditkort. Det er altså gratis indtil du får succes. Hvis du når dit mål, så kan du regne med at Kickstarter tager 5% i kommission som betaling for at skaffe adgang til alle de brugere der endte med at blive dine støtter. Alle betalinger foregår med kreditkort, hvilket vil sige at Amazon Payments der håndtere denne del, også skal have et gebyr. Alt efter hvilket kreditkort kunden har brugt, så ligger det gebyr mellem 3-5%.

HUSK: Du skal altså regne med at 10% af det indsamlende beløb aldrig bliver tilgængeligt for dig. Det er ikke noget problem, hvis du har det med i beregningerne inden du går i gang.

Kickstarter har en ret fast forestilling om hvilke typer af projekter de gerne vil støtte, de beskriver det selv således:

“Kickstarter is focused on creative projects. We’re a great way for artists, filmmakers, musicians, designers, writers, illustrators, explorers, curators, performers, and others to bring their projects, events, and dreams to life. The word “project” is just as important as creative in defining what works on Kickstarter. A project is something finite with a clear beginning and end.”

IndieGoGo

IndieGoGo hare n noget bredere definition af hvilke projekter de vil støtte, og deres finansieringsmodel er også anderledes. IndieGoGo har hele verden som fokus, hvilket betyder, at indtil Kickstarter åbnede for andre lande, så var det nemmere at starte et projekt på IndieGoGo for dansker end på Kickstarter. I bund og grund har du bare brug for en bankkonto.

IndieGoGo tilbyder en anden belønningsmodel end Kickstarter, og der er i virkeligheden her den største forskel ligger. Det er muligt at vælge den de kander Flexible Funding, der betyder at du får adgang til pengene efterhånden som de bliver indsamlet. Dine støtter har altså ingen forsikring om at du først går i gang når du har alle pengene, og dermed også en større sandsynlighed for at det går i mål. Til gengæld kan du bruge af pengene med det samme og på den måde komme hurtigere i gang med dit projekt.

Fleksibiliteten kommer dog med en pris. 9% af omsætningen går til IndieGoGo når man vælger denne model frem for en traditionel model med at vente på alle pengene som de også tilbyder til 4% i gebyr. Dertil kommer et tilsvarende kreditkort gebyr på 3-5% som Kickstarter. Du kan derfor godt regne med et omkostning på omkring 10% på samme måde som med Kickstarter for hele projektet.

I begge tilfælde kan det være en fordel at oprette en bankkonto der bliver ført i Dollars, så du undgår nogle ikke altid gunstige vekselkurser.

IndieGoGo har en form for søgemaskine indbygget, og projekter der har meget trafik og mange støtter får automatisk en bedre position på hjemmesiden. Det kan derfor være smart at lave ganske meget PR for ens side direkte på IndieGoGo. Mere om det senere.

 

Vælg dit våben: Vælg din platform

Danske projekter havde indtil for nyligt kun IndieGoGo at vælge fordi Kickstarter kun havde amerikanske projekter, det er ændret nu, og med en ca. 40% succes rate på de første 207 projekter på Kickstarter, så er billedet ikke helt så ensidigt mere.

Et par spørgsmål kan hjælpe:

  • Vil du modtage pengene, selv om du ikke når helt i mål med dit budget? – vælg IndieGoGo
  • Vil du have det laveste samlede omkostningsniveau af de indsamlede beløb? – vælg IndieGoGo
  • Vil du have så meget hjælp og opmærksomhed fra sites og bloggere uden for platformen som muligt? – Vælg Kickstarter

 

Kickstarter tilbyder en række features og fordele, som alle er blevet matchet eller overgået af konkurrenter. Der er konkurrence på pris, omkostninger, projekter der er tilladt, hvornår penge bliver tilgængelige, og alligevel formår Kickstarter at bibeholde den gule førertrøje.

Den vigtigste grund til dette er at Kickstarter har fået opbygget en stor trofast skare af mennesker der deler og diskutere produkter både på siden, og på andre medier. Dette Community af mennesker kan ikke puttes i en tabel og kvantificeres, men Kickstarter er ved at blive til samme brand som Colgate er for tandpasta.

Der er rigtigt mange der har hørt om kickstarter. Der er rigtig mange journalister der har hørt om Kickstarter. Der er rigtigt mange bloggere der har hørt om Kickstarter.

De har hørt om Kickstarter fra forskellige kilder, og begynder derfor at tro på troværdigheden af PLATFORMEN. Når de har tillid til platformen, så må de projekter der ligge på, jo også være de bedste, og derfor er det sikkert at støtte. Det er simpel psykologi, men det virker.

Hvis du er Dansker og har en god ide, så brug Kickstarter. Hvis ideen er i orden, så bliver du belønnet, og med det du kommer til at lære i denne bog, så har du gjort alt hvad du kan for at sikre at du bliver til en succes.

Troværdigheden i platformen kan være forskellen mellem en interesseret og en støtte.

Når først man har støttet en gang, så er det med ret stor sandsynlighed sikkert at du kan overbevises om at støtte igen.