Anders Søndergaard

Far, cykelist og interesseret i alt teknik.

Hvilke spørgsmål skal jeg stille om omdømmemarkedsføring

Space

Få succes med din CrowdFunding kampagne med den komplette guide.

Hvilke spørgsmål skal jeg stille min internet marketing konsulent?

Der er naturligvis mange spørgsmål du kan stille din konsulent, men for denne gennemgang vil vi fokusere på de spørgsmål du skal stille INDEN du ansætter ham. Spørgsmålene bliver om din omdømmemarkedsføring, og hvordan han har tænkt sig at håndtere. De følgende spørgsmål er primært tænkt så du kan komme i gang med dine egen spørgsmål – en form for brainstorm om du vil. Som vi også skrev i det foregående indlæg så er tillid helt afgørende.

 

Hvad er de primære aktiviteter du vil gøre for at bedømme og opbygge min omdømmemarkedsføring?

Dette spørgsmål er for at se om han bare er lidt på sporet, og han har tænkt sig at søge efter din virksomhed, tracke resultaterne de finder og hvilke strategier de har tænkt sig at bruge for at fikse dem. Strategierne kommer til at afhænge af hvilke typer af negativ eller indifferente søgeresultater de finder og hvad dit firma har brug for.

 

 

Mange af spørgsmålene vil blive diskuteret i det følgende kapitel: “Hvordan opbygger jeg min omdømmemarkedsføring?

Hvilke sociale medier bruger du nu, og hvilke har du tænkt at bruge i min situation for at opbygge min or?
Services som Twitter og Facebook er naturlige valg, men for firmaer vil det også være naturligt at se på LinkedIn og trustpilot. På de to første kan du oprette din egen profil og bruge det aktivt til at poste artikler og meninger, men du kan også overvåge hvad der bliver sagt om dig og dit firma, og svarer hurtigt og effektivt. På Facebook kan du finde kommentarere hvor du eller firmaet optræder, og besvarer dem. Hver gang nogen svarer får du en meddeles, og derigennem kan du måle hvor meget omtale dit firma generere og hvad der bliver talt om. På Twitter kan du bruge Hash (#) havelåger tegnet til at overvåge specielle ord og på den måde få besked når nogle omtaler dig og dit firma. I Danmark er Twitter ikke så udbredt, men dem der bruger det har en ret stor berøringsflade. De er blot to af de største sociale netværkssider, og med den store mængde af sider der findes på nettet er der masser af muligheder for at styre din omdømmemarkedsføring. Det vigtige for dig er at du føler dig tryg ved det konsulenten siger på dette sted.

 

 

Hvilke sider vil du bruge til at skrive anmeldelser og artikler om min virksomhed og produkter?

Det ændre sig konstant hvad der er moderne og hvor links kan blive placeret, men artikelsites som Ezinearticles, har være favoritter i lang tid. De er nu ved at blive overtaget af mere interaktive sider som Yahoo answers. Spørgsmålet skal afdække hvor stor viden om forskellige sites konsulenten har. De forskellige sites har forskellige krav og muligheder, så det er vigtigt at konsulenten har kendskab til de sider der bliver anvendt. Samtidigt skal han vide hvilke sider der giver bedste resultater og den mest positive omdømmemarkedsføring.

 

 

Skriver du den nødvendige tekst?

 

Hvis du ikke har tid til at overvåge hvad der sker online, så har du nok heller ikke tid til selv at skrive teksten til at besvarer alle de områder konsulenten finder. Det er heller ikke sikkert, at du er den bedste til at skrive teksten. At skrive til internettet er anderledes end at skrive en tekst som denne. Du skal være sikker på at konsulenten forstår din virksomheds værdier, så teksterne kommer til at afspejle dem. Du kan evt. bede ham om at forberede en tekst inden mødet. En tekst som svar på en kundeklage, en artikel og en der omtaler firmaet positivt burde være nok til at give dig en ide om konsulentens formåen.

Hvordan har du tænkt dig at måle min omdømmemarkedsføring?

 

På samme måde som kommentarere på Facebook og Twitter udløser en besked til dig, så kan du sætte det op så du får besked når nogen poster besked på din blog eller hjemmeside. Din konsulent skal forstå at sætte dette op, men også at tracke resultaterne og gøre dem tilgængelige for dig i et let forståeligt format. Det nytter jo ikke at du skal bruge alt den tid du har sparet ved at bruge konsulenten til at læse tykke rapporter. Ud over de direkte kommentarer er der også meget værdi og information gemt i Google Analytics, og Google Alerts. På den måde kan du vide når du og dit firma bliver omtalt og hvad der bliver sagt.

Hvis strategien ikke virker vil der være en kompensation?

 

På trods af alt de tilgængelige tracking værktøjer og programmer til at hjælpe på din omdømmemarkedsføring, så kan det ikke garanteres at det kommer til at virke. Ej heller at konsulenten rent faktisk ved hvad der virker og hvordan værktøjerne virker. Hvis konsulenten bruger alle tricks i bogen, og din omdømmemarkedsføring stadig har en overvægt af indifferente og negative beskeder, så kan det være at du overvejer at blive kompenseret for det forfejlede forsøg. Omdømmemarkedsføring er et vanskeligt produkt at give en garanti på, og det er vigtigt for dig at vide, hvordan konsulenten har tænkt sig at håndtere situationen hvis den skulle opstå.

Hvilke digitale nyheder abonnere du på?

 

Du prøver at finde en konsulent der virkelig elsker hans arbejde, og har lyst til at få dig til at fremstå bedst muligt. Det bedste i verden skal være at dygtiggøre sig for at gøre det nemmere for dig at få den rigtige position på nettet. Spørg ham hvad de gør for at holde sig opdateret med de seneste opdateringer og produkt nyheder, så kan du se hvor mange forskellige kilder han kan opliste. På den måde kan du se hvor interesseret de er i emnet, også når de ikke kan fakturere timerne.

Hvordan ser din faktureringsstruktur ud? Er der forskel på online marketing og på om du skal lave omdømmemarkedsføring?

 

Det er brede spørgsmål, og du får sikkert en lang række modspørgsmål. Dit formål med spørgsmålet er egentligt ikke at finde ud af hvad det koster, men at finde ud af hvor meget tid han har tænkt sig at brug på din omdømmemarkedsføring. Noget af det han skal lave er meget tidskrævende, og hvis han undervurder dette trin, så vil der være en risiko for at han ikke gør arbejdet godt nok. Din omdømmemarkedsføring skal være top prioritet, da det er det første indtryk der kommer til at gælde for mange af din kunder. Hvis du finder en konsulent som du mener kan håndtere dit firma, og i har god kemi, men det kan være han virker lidt dyr. Så kan du bede ham om at bryde opgaverne ned i mindre bidder for at du evt. selv kan overtage nogle af dem. Vi vil berører hvilke opgaver dette kan være i et senere afsnit.

Har du referencer?

 

Vi har allerede checket at de har en god website, men de er nød til at bakke det op med konkrete referencer fra glade kunder. Du skal forlange referencer, og du skal selv ringe til dem, og høre hvordan samarbejdet har været.

Denne artikel blev første gang publiseret den 9. jan, 2017 med denne overskrift Hvilke spørgsmål skal jeg stille om omdømmemarkedsføring af her influencers.dk/hvilke-spoergsmaal-skal-jeg-stille-min-internet-marketing-konsulent-25.php/ under overskriften Hvilke spørgsmål skal jeg stille om omdømmemarkedsføring og markeret med disse nøgleord Omdømme samtidigt med at denne beskrivelse fortæller om artiklen Du ved det er vigtigt, og du er klar til at betale for det, men hvem skal du vælge? I omdømmemarkedsføring er tillid et af de vigtigste parametre, se flere.

Artiklen har fået
4.1 stjerner i 12 anmeldelser.


Næste artikel Foregående artikel