Hvordan beskytter du dit online omdømme med omdømmemarkedsføring?

 

Det er vigtigt at beskytte din omdømmemarkedsføring, ikke kun fordi du har brugt meget energi og arbejde på at få den opbygget, men særligt fordi du ikke ønsker at der er nogen der skal ødelægge din omdømmemarkedsføring. I det følgende viser jeg nogle trin til at beskytte din OMDØMMEMARKEDSFØRING, så der ikke bliver behov for damage control.

 

Brug de rigtige privatlivsindstillinger

 

Facebook, Twitter, og de andre sociale netværk er mægtigt gode til at skabe interaktion med dine besøgende, men de kan også dele meget mere information end du have tænkt dig at dele. Du har selvfølgelig en plan om kun at dele informationer med dine kunder som du er klar til at dele, men det er aldrig til at vide hvad der bliver delt af andre, og hvilke informationer der slipper ud fra dine konti. Det kan også være at der er dele af din information som du gerne vil dele med nogen, men ikke med andre. Facebook er lidt berygtet for at de ejer alle de informationer du deler, det gælder både billeder, og personlige informationer. Du kan begrænse lidt af dette i de personlige indstillinger eller “privacy settings” som det ofte hedder på de engelsksprogede hjemmesider.

 

Twitter er ikke helt så sofistikeret som Facebook, men der er sikkert også mindre du deler alene på grund af begrænsningen på 140 tegn i beskederne og 160 tegn i din beskrivelse af dig selv. LinkedIn er måske den bedste til privacy. Der er mulighed for at bestemme over hver enkelt stykke indhold, hvornår de skal optræde i søgemaskiner, og om din profil overhovedet er synlig for offentligheden.

 

Opdag og forebyg problemer før de bliver til problemer.

 

Forebyggelse er en tilgang der bliver anvendt ofte. I nogle virksomheder er det rettidig omhu der danner grundstammen i kulturen, mens det andre steder er mindre udtalt. Efterhånden som du får opbygget en omdømmemarkedsføring og en basis platform, så får du mange sider, profiler, og domænenavne at holde styr på. Jo mere du er aktiv, jo bedre. Og de hjælpeværktøjer vi har omtalt tidligere, som Google alerts og Yahoo Alerts vil hjælpe dig langt hen ad vejen. Du er dog også nød til at lave manuelle søgninger løbende, så du hele tiden er på forkant med hvilke ord der nu er de nye buzz ord, og hvilke nye konkurrenter der måtte være kommet. For at gøre det lidt nemmere for dig eller din omdømmemarkedsføring konsulent, så findes der en række social media management systemer, der giver dig et større overblik. Disse systemer er designet til at lade dig vide hvis der er et problem, og hvor det findes. Ved at tage hånd om problemerne mens de opstår, så er det meget nemmere at få dem til at gå væk.

 

Social Media management

 

Bare det at holde styr på alle de logins, brugernavn, og sites man er oprettet på kan være en stor udfordring, og i mange tilfælde ganske tidskrævende især hvis de skifter password jævnligt som man bør gøre. Heldigvis er der er en del værktøjer du kan bruge for at gøre noget af det lettere. HootSuite og EasyTweets er to anerkendte værktøjer til at holde styr på alle dine Twitter konti. Ping.fm kan hjælpe til at publisere dine tweets på alle dine profiler på engang. Disqus hjælper med at holde styr på dine diskussioner på en lang række sites. Atom Keep kan bruges til at opdatere alle dine profiler på engang, på den måde minimere det den tid du skal bruge på at holde mange sider opdateret med de samme informationer.

 

Opret din egen negative side

 

Du kan købe domænet minvirksomhedstinker.dk og bruge det til din fordel. Hvordan pokker kan jeg det, og hvorfor skulle jeg gøre det? Det første argument er at så er der ikke andre der kan købe det navn, og samtidigt er det nok utopisk at tro at alle kommentarere kommer til at blive positive. På det psykologiske plan virker det ved at du som firma ved at der er forbedringsmuligheder, men at du samtidig er lydhør overfor kundernes frustrationer, og derfor kan gøre noget ved det. På den måde bliver de negative kommentarere til en positiv kanal for ideer og forbedringsforslag. Du har samtidigt samlet de negative kommetarere et sted, og kan bruge mindre tid på at finde dem, og mere tid på at løse problemerne eller finde på nye produkter baseret på ideerne. Et åbent forum er et perfekt sted til at få gode ideer, og pleje utilfredse kunders oplevelser.

 

Da du selv ejer siden, så kan du også opstille de mest basale regler for brugen af siden. Da hele side har til formål at tale om alt det i som firma gør galt, så bør det ikke være nødvendigt at bruge bandeord, trusler, og generelt dårlig opførsel. Det kan du styre når det foregår på din egen side. Du skal gøre det til et sted hvor man kan tale og blive hørt, ikke til et sted hvor man taler og bliver tævet.

 

Du skal tale pænt til din kunder uanset hvor sure de er, og du kan også forlange et vist niveau af høflighed den anden vej. Det er din side, og du skal ikke lade frygtlige kommentarere bliver liggende på siden. I stedet skal du skrive dit svar, og en argumentation for hvorfor du har fjerent indlægget eller de grimme ord fra indlægget. Det kan godt betale sig, at være på den høje hest når det gælder om at beskytte din omdømmemarkedsføring.

 

Lyt til konstruktiv kritik

 

Du skal huske at hvis du sætter en hjemmeside op hvor dine kunder kan komme med kritik og kommentarere, så skal du også lytte til dem når de viser interesse. Du skal vælge at tonen på siden skal være positiv og hjælpsom uanset hvad der kommer den anden vej. Det nytter ikke at gå i forsvarsposition og blive sur. De fleste der benytter sig af sådan en side har faktisk haft en dårlig oplevelse, og for hver af dem vil der være nogen der ikke laver en kommentar, men som stadig er utilfredse. Hvis du lytter til problemerne, kan du løse dem ikke kun for den enkelte kunde, men for de andre der ikke har gidet at lave et indlæg, og for de fremtidige kunder der bliver forskånet for problemerne. Du vil hurtigt se at gassen går af ballonen hvis du behandler alle tilløb til grov opførsel høfligt og professionelt, og når du har løst deres problem, så vil de ganske givet kunne lidt dit firma bedre end de tilfredse kunder du aldrig høre fra. Du vil samtidigt opleve at de før utilfredsekunder begynder at fortælle deres omgangskreds både online og offline om hvordan du håndterede situationen, og det har næsten ubetalig værdi for dig i dine forsøg på at styre din omdømmemarkedsføring.

 

Opbyg troværdighed

 

Troværdighed bliver opbygget simplethen ved at du fortæller hele verden at du er en autoritet indenfor dit felt. Dine kunder, kolleger, og konkurrenter vil så begynde at bedømme dig efter den standard, og hvis du har noget at have udtalelsen i, så vil du blive anset for at være en troværdig autoritet. Så simplet er det dog ike altid i virkeligheden. En af de nemmeste måder at opbygge et godt ry og høj troværdighed er via anbefalinger fra tidligere kunder og anmeldelser af din virksomhed. Når du har modtaget en anbefaling fra en kunde, så er det vigtigt at du får tilladelse til at bruge den alle steder online og offline. Der er i Danmark ret skrappe krav til hvordan du må bruge “anprisninger” i markedsføring. Fx skal det være det fulde navn der optræder, og du skal have fået deres udtrykkelige accept af at deres udtalelse bliver brugt. Når alle formalia er i hus, så skal du bruge det så meget du kan, på Twitter, på Facebook, på din blog, på din hjemmeside, på dit tilbudsmateriale, overalt hvor det givre mening, og hvor der måske er nogen der kunne finde lidt værdi i at høre hvad andre kunder siger om dig og dit firma.

 

Du skal ikke kun afvente at andre siger noget pænt om dig. Du kan også melde dig ind i relevante foreninger og virksomehedsordninger, og vise deres logo og tilknytningen til din virksomhed. På den måde bliver du anset for at være en mere seriøs spiller i markedet, og det vil hjælpe dig til at blive kendt som en troværdig og autoritativ spiller.

 

En anden måde at opbygge troværdighed på, er ved at lade de beøsgende på dine internetsteder vide at det er et sikkert miljø de færdes i. Rent praktisk kan det gøres ved at have siden på et webhotel hvor der bliver vist en hængelås ved siden af adressefeltet for at vise at det er en sikker server. Der står ofte også https. En anden måde er ved at bruge e-handelsmærket i Danmark for at vise at det er en sikker butik de handler hos. McAfee og Norton har også en sikkerhedsgodkendelse af websteder, der kan hjælpe med troværdigheden.