Hvordan opbygger jeg min ONLINE REPUTATION?

Det sker at der ikke er så mange informationer om dig. Du skal ikke gå i panik hvis du ikke har en omfattende online reputation, eller hvis du finder ud af at der er mere dårlig omtale end god omtale.

Der er flere måde du kan opbygge og reparerer din online reputation, og selv om det tager lidt tid og noget arbejde, så er det indsatsen værd, når kunderne begynder at omtale dig og dit firma som stedet at gå til for dine produkter. Ud over det naturlige ego boost der kommer af at læse gode anmeldelser på nettet, så vil du også se at gode anmeldelser og kommentarere virker som pre-salg og kunderne er mere positivt stemt allerede inden du har forklaret dem om alle de værdifulde egenskaber dine produkter har.

Den anden effekt er at det kun er gode ting dine kunder finder om dig. Hvor mange af de følgende trin er nogle du selv foretager, og hvor mange du overlader til din konsulent er op til dig, men de er alle kritiske i styringen af din online reputation.

3 første trin til at opbygge din online reputation

 

1 Overvåg søgemaskinerne

 

Vi har tidligere talt om hvordan du kan søge efter dig selv og dit firma i søgemaskinerne, men der er et par tips mere du kan anvende når du gør det:

– Søg efter navnet med “omkring” navnet. Hvis dit firmanavn består af to ord fx. Jensens VVS, så vil søgningen “Jensens VVS” give et bedre billede af dit firmas position i søgemaskinerne.
– Google og nogle andre af søgemaskinerne bruger din placering til at bestemme de bedste resultater. Du kan slå dette fra, og derigennem se hvad andre måske ser når de søger.
– Google bruger instant search, hvilket vil sige at de søger mens du skriver søgeordet. Hvis du slår det fra og til, så vil du få nye resultater.

Når du gør dette, så er det i virkeligheden kun en bedømmelse eller måling på din online reputation, og ikke en opbyggende aktivitet, men det er startpunktet og en forudsætning for resten at dette bliver gjort. Du skal ikke kun gøre det førte gang du prøver at måle din online reputation, men løbende for at se hvordan udviklingen går, og om din online strategi bærer dig i den rigtige retning.

2 Ej søge positionerne

 

I den idelle verden har du kontrol over alt der bliver sagt og gjort omkring dig og dit firma. Det vil sige at, når der bliver søgt på dit navn, så har du kontrol over den side hvor dit navn optræder. Hvis du har kontrol, så kan du styre budskabet og få den til at vise hvad du gerne vil have den til at vise. I virkeligheden er dette en mulighed da der simpelthen er for mange sider der kan være relevante, men du kan have lidt kontrol over hvor mange du selv ejer.

En af måderne er at lave profiler, og mange af dem. Det er underordnet om profilerne er på sociale netværks sider, delingssider, din egen hjemmeside, din egen blog eller et andet sted, så vil du have så mange af dem som muligt udfyldt med alt relevant information. Jo bedre de er udfyldt, jo højere kommer de i søgeresultatet. Den største fordel ved dette er at det er let og gratis. Du behøver ikke at købe en masse domæner og adresser, du har bare brug for at lave profiler. Profiler på autoritetssider vil automatisk komme højt op på søgeresultatet. Herunder har vi listet nogle få af de sider hvor du som minimum skal have en profil, og opnå et tilsvarende gode resultat på søgemaskinerne.

LinkedIN: De kalder sig selv “#1 professionel network” og de har udviklet sig fra at være en avanceret CV database til at være et stort networking site. Du kan lave en profil for dig selv og en for dit firma.

LinkedIn company page: Dette er din virksomheds profil på linkedin. Her kan andre følge dit firma, og se hvad du har af opdateringer. Samtidigt kan du bruge LinkedIn til at rekrutere ansatte. Det er en måde at komme i kontakt med dit umiddelbare netværk, og deres udvidede netværk.

Google Profile: Du skal lave en perosnlig og en virksomheds profil på google. Du behøves ikke at anvende en gmail til at oprette dig. Du kan anvende en email adresse fra dit eget domæne.

Google places: Hvis din virksomhed har en fysisk placering og du forventer at modtage kunder på adressen, så er denne ganske vigtig at få opdateret.

SlideShare: På slideshare kan du uploade presentationer af din virksomhed eller proukter. Der er ret stor traffik på den side, og derfor er det en der ikke skal undervurderes.

Youtube: En profil alene er nok til at få dig igang. Siden er ejet af Google og derfor kommer resultater ganske hurtigt med i søgeresultater. Du kan bruge denne side til at uploade videoer om din virksomhed. Videoerne kan indlejres i din egen side, og derigennem kan du opnå visninger. Videoer er ganske gode til pre-salg.

Facebook: I Danmark er snart sagt alle medlemmer, og har deres egen profil. Facebook udvikler sig hele tiden, og der er muligt med enkle midler at nå ud til ganske mange. Facebook er dog også komplekst at du kan overveje at tale med et specialiceret facebook bureau. Du skal start med at oprette din personlige profil, og derefter oprette din virksomhedsprofil. Facebook er i udgangspunktet privat, og bruger teorien “en person – en profil”.

Flickr: Flickr er en fotodelings hjemmeside. Dette kan være et rigtigt godt sted hvis i har billeder fra DHL stafetten, en event, et foredrag, produkt billeder, eller hele jeres team af ansatte som kunderne kan komme til at møde. Det kan også være at i har et specielt domicil i er stolte af.

Twitter: Twitter er meget stort i USA, og meget af den engelsk talende verden. I Danmark er det ikke helt så udbredt, men der kommer flere og flere til. Du kan lave en virksomhedsside, og en personlig side. Derefter kan du lave lister så du kan besvarer spørgsmål, få nyheder urtigt, og indgå i dialog med menneskerne. Du kan også bruge # tegnet til at skabe yderligere forbindelser med nye personer. Der er kun 140 tegn til rådighed, så du skal lære en ny metode til at skrive for at få dit budskab over. Det kræver en skarp pen at skrive effektivt til Twitter. Som en tommelfingerregel kan du bruge at jo flere du følger, jo flere følger dig, og jo størrere udstrækning har dine budskaber.

Disse profiler vil være en stor hjælp i at skabe og styre din online reputation, ganske enkelt fordi det er dig der er i kontrol med hvad der sker på profilerne. Samtidigt bliver dit navn eksponeret overfor en ganske stor mænge mennesker og potentielee nye kunder. Når du opretter profilerne er det vigtigt at du husker at inkludere et link til din hjemmeside, dels for at få trafik, og dels for at signalere et klart tilhørsforhold. Din egen hjemmeside tager bestemt heller ikke skade af et link eller to. Du skal huske login informationerne, da du skal sørge for at holde informationerne opdateret. Det nytter ikke at der er forskellige adresser på forskellige profiler fordi i er flyttet, og duhar glemt at opdatere. Information der ikke er korrekte er næsten mere skadelige end ikke at have nogle informationer ovrehovedet.

Du skriver selv profilerne, så du kan lige så godt søge for at de er holdt i en let, positiv, informativ og engagerende tone. Du skal antage at alle dine konkurrenter gør præcis det samme, og med denne guide i hånden, så kan det faktisk være at de gør det. Giv dine kunder noget brugbart information, og de vil blive det længere hos dig.

3 Mål, Mål, og fik jeg sagt mål?

 

Du er nød til at tracke hvad der sker på internettet når du prøver at opbygge din online reputation. Trackingen gør det muligt for dig at høre hvad der bliver sagt, hvornår det bliver sagt, hvem der siger det, og hvor det kan findes henne. Der er masser af måder du kan holde styr på samtalerne. I det følgende vil vise nogle af dem du kommer til at bruge.

 

Hvordan opbygger jeg min ONLINE REPUTATION?

 

– Feed Reader: Feed reader gør dig i stand til at sætte dine søgeord op så du får feeds med nyheder direkte til dig. Du kan få infromationer fra alle sider der har et RSS feed, og er for eksempel ganske udemærket til at holde øje med konkurrenters hjemmesider og nyheder. Du kan indstille hvor ofte du modtager disse og skimme dem igennem for referencer til dit navn eller til områder hvor du føler at dit firma navn burde være.

– Google Alerts: Når du finder noget der er relevant for din online reputation, hvad enten det er en kommentar, en webside, eller noget indhold på fx Youtube du selv har lagt op, så kan du få besked i samme sekund der kommer nye ting på sagen. Isæt det med den øjeblikkelige reaktion er godt for at kunne skabe en internktiv kommunikation omkring dine ting.

– Yahoo alerts: Virker på samme måde som Google Alerts, men der kommer ganske ofte andre resultater via denne end via Google Alerts. Det skyldes de forskellige måder de to arbejder på, og er et godt eksempel på at den ene ikke kan favoriseres over den anden.

– Twitter Search: Bruges sammen med Twitter og hjælper med at få styr på de tiltider store informations mængder der kommer ud af Twitter. Du kan lave dit eget feed, så du får den samme søgning på bestemte tidspunkter hvis du fx kun opdatere din Twitter en gang om dagen.

– Technorati: Overvåger dit navn og brand, og kommer med øjeblikkelige opdateringer når nogle nævner dit søgeord eller website online.

– Backtype: Søger kun i kommentarfelter på hjemesider, og er derfor god til at holde styr på diskussioner der pludselig nævner dit navn eller firma.

– social Mention: Søger kun på sociale sider, og gennemgår de samtaler der opstår når dit navn og firma bliver nævnt. Det er ganske let at sætte et feed op med dit søgeord, og så lade maskinen varsko dig når der sker noget interessant.

– Board Reader: Søger kun på forums og message boards. Det er som de to foregående en specialicerede søgemaskine. I mange tilfælde vil den finde samtaler som du kun kan se hvis du er logget ind, og i det tilfælde er du nød til at oprette en profil på sien for at komme til at se selve samtalen.

– Yahoo Answers: Er ganske interessant da den finde spørgsmål hvor dit navn og frima indgår. Fx Hvordan tænder jeg for mit nyt tv fra XXX producent? Producent XXX vil så se spørgsmålet, og kan komme med et godt svar. Answers har som regel en ganske høj placering i søgeresultatet, men er primært på engelsk.