Du er ved at starte en virksomhed, ikke en startup virksomhed.

 

Det at starte en crowdfunding kampagne er lidt at sammenligne med et skud i mørket. Du håber der er noget at ramme, og du håber at du rammer det, men ods er ikke med dig.

Heldigvis kan du forbedre dine ods med nogle enkle aktiviteter.

 

De få projekter der bliver fundet på 24 timer, har ikke så mange problemer men det er også kun et fåtal. Du skal regne med at dit projekt ikke bliver fundet.

 

Deep down in placed you don’t talk about at parties – you hope the project is funded – you want the project to be funded – you need the project to be funded.

 

Du skal starte planlægningen af din kampagne allerede før du går i gang med at kickstarten.

 

Som med alle andre planer, så er det ikke sikkert at den overlever første møde med fjenden, og derfor skal du være klar til tilpasse dig i løbet af kampagnen. Hvis du har taget dig tid til at at lave en plan, så får du også en meget bedre forståelse for hvor du vil hen. Når du har planen, så kan du nemmere tilpasse den til det der måtte komme. Ofte sker der det at ting du egentligt havde tænkt skulle ske i slutningen af kampagnen må flyttes frem for at besvare spørgsmål, og ting du mente var vigtigt at få frem overhovedet ikke interessere nogle af backerne.

 

Du kan forberede så mange spørgsmål som muligt. Hvad vil de spørge om? Hvordan vil de hjælpe dig? Hvad det er der har fanget deres interesse? Hvad for nogle ting kan du lave nu, men først vise i uge 2, uge 3 uge 4 osv. Kan du lave noget der giver dine backers endnu en chance for at dele dit projekt på deres sociale medier.

 

Dine backere er også dine marketingmedhjælpere, og der er ikke nogen skam i bruge dem til det. Ekstra indhold får også din kampagne til at se mere interessant ud for nye besøgende. Det kommunikere at der sker noget i projektet, og at du er seriøs.

 

Ofter benyttes videoer til at opdatere backere. Grunden er at det er super nemt, og videoer har en god visningsgrad. Videoer giver også mulighed for at afslutte med et dedikeret call-to-action i form af en specifik handling der skal gøres for at få et eller andet.

 

Det kan være meget effektfuldt at give noget væk gratis for at få en brugerne til at hjælpe dig. Jeg har set forskellige modeller fx forfattere der giver kapitler væk inden bogen er færdig, fotografer der laver baggrunde til computeren, musikkere der giver 1 nummer væk, produkter der bliver 3d printet i prototyper.

 

Det psykologiske der foregår her, er ganske diskret, men meget effektfuldt. Du giver noget væk i håbet om at de også hjælper dig. Det er så enkelt, og ligger så dybt i mennesker, at det er en teknik der faktisk virker godt i alle kulturer, og i de fleste lande. Noget der virker overalt er perfekt i forhold til Kickstarter og Crowdfunding. Du gør brug af eksisterende sociale normer, og derfor vil du ikke skulle opfinde hjulet, og modtagerne ved ubevidst også hvad det i virkeligheden er der foregår.

 

Du kan enten planlægge en aktivitetsplan baseret på tid (uge 1, uge 2 osv.) eller baseret på funding mål (10%, 20%, 30% osv.). Begge virker, men du skal tænke over det på forhånd, og have noget af materialet lavet på forhånd.

 

En anden grund til at planlægge på forhånd er at du ikke kommer til at virke desperat når du mangler 40% med 5 dage tilbage. Hvis du har lavet tekst og video inden du bliver helt stresset, så kan du være mere rolig, og dine fremtoning bliver mere professionel. Du sælger også troværdighed, og det har du mere af når du ikke er desperat.

 

Skal jeg annoncere for min kampagne?

 

Du skal have trafik til din kampagne eller kommer der ikke nogle backere. Så enkelt kan det siges. Når du bruger Indiegogo og Kickstarter, så går en del af dit fee til platformen for at de stiller trafik til rådighed. De gør meget for at deres projekter bliver til nyheder på internettet, især Kickstarter har en stor interesse i at netop dit projekt bliver en succes, da de kun får penge hvis det bliver funded.

 

PPC eller annoncering for at tiltrække kliks kan enten købes på Google, Bing eller Facebook. Det er lidt svært, at vide om det virker, da det er svært at tracke trafik og konverterings rater. Jeg er ret sikker på at hvis vi spørger projekter der er blevet funded, så mener de at det har virket, og hvis det ikke er blevet funded, så syntes de ikke det har virket.

 

Jeg tror personligt ikke det kan betale sig, simpelthen fordi hele formålet er at skaffe penge til projektet, og en alt for stor markedsføringsomkostning kan ødelægge projektet. Jeg tror det er bedre at bruge tiden på at ramme de rigtige personer direkte. Dette dækker vi i et senere kapitel.

 

En særlig note vedr Facebook. Med de seneste udviklinger hvor man ligesom bliver i Facebook miljøet, og i deres browser, så er det blevet svært at lokke folk væk fra Facebook og over på en normal hjemmeside. Derfor kan det være praktisk at bruge Facebook annoncering til at booste antallet af ”Likes”, og derigennem kunne påvirke personerne på den lange bane.

 

Den sidste to-do liste

 

Projektet er ved at slutte. Der er en dag tilbage, og enten har du sikret dig penge nok, eller du kan godt se at det ikke kommer til at gå. I begge tilfælde er det nu du skal gøre dig klar til næste fase i projektet.

 

Hvis vi tager scenariet med en usuccesfuld kampagne, så kan du overveje om du skal prøve igen med et forbedret produkt, en anden marketing strategi eller et nyt prispunkt. Uanset hvad, så skal du lave en lille smule før du lukker og henter en gravøl. Der er næste med sikkerhed nogle der har støttet dig, og de fortjener en tak fra dig. Brug update systemet til at sende en tak, og i samme omgang brug tiden til at indsamle deres emails. Du kan bruge denne email liste til at Kickstarte din kampagne næste gang du er klar.

 

Når du har sendt din email ud med et link til din email indsamling. Så er det også nu du skal opdatere din beskrivelse på Kickstarter. Når først nedtællingen når nul, så bliver teksten låst, og der er ikke længere muligt at ændre i projektet. Der er derfor 2 ting du skal tilføje til begyndelsen af projektet.

 

Du skal linke til din egen hjemmeside, og du skal gøre det nemt at blive tilføjet til din emailliste.

 

Hvis dit projekt sikrede sig funding, så er du et helt andet sted, men du skal stadig lave noget. Du skal opdatere teksten i projektet, så der kommer et tydeligt link til din hjemmeside, og en helt klar beskrivelse af hvordan andre besøgende kan komme til at købe dit produkt. Det var den nemme opgave, nu skal du til at levere alt det du har lovet til dine backere.

 

Hvis du allerede nu kender din tidsplan, så vil det også være et godt tidspunkt at tilføje det til toppen af din beskrivelse. Så kan både eksisterende kunder og nye kunder se hvad for en tidshorisont de kan forvente. En besøgende på din nu lukkede kickstarter projektside er en potentiel kunde, så målet er at få dem til at klikke videre til din egen siden inden de klikker ”Back”.

 

Det er klart nemmest at gøre alt dette i de sidste timer af din kampagne, men skulle det glippe, så har Kickstarter support mulighed for at tilføje noget information efterfølgende. Det er bare lettere at gøre det selv, og det tager meget mindre tid!

 

Nu er dit projekt blevet fundet, og du har penge på dit firmas bankkonto. Det nemmeste er at oprette et firma, og så skyde pengene ind i det. Du kommer højest sandsynligt til at bruge dem alle samme på at lave projektet, og så er det rart at kunne modregne moms mm igennem firmaet.

 

Hele det regnskabs- og juridiske spil omkring det at starte firma vil jeg lade andre om. De fleste væksthus i regionerne, kan svarer på alle spørgsmål omkring dette.