Teori om e-handel

/Teori om e-handel

Muligheder i fremtiden for nethandel og ehandel

Synet på strategi som en revolution er startet af Gary Hamel [1990, 1998] og Hamel og Prahalad [1994]. Opsummeret er deres syn, at virksomheder skal være ’rule-breaker’ snarer end ’rule-taker’ og opnå førerpositionen ved at ændre hele industrien, ikke kun den interne organisation. FinTech, crowdfunding og Sociale Medier Evans og Wurster [1997] ser også information [...]

By | september 10th, 2010|e-handel, ehandel, Konkurrencestrategi, kundeloyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Muligheder i fremtiden for nethandel og ehandel

Virksomheder i nethander som en samling af viden

Tanken bag kernekompetencer og konkurrencen gennem kapabiliteter passer godt ind i betragtningen om, at strategisk aktiver i større grad er blevet immaterielle. Service og viden er blevet lige så vigtigte som maskiner og bygninger. Quinn [1992] siger ligefrem ”… far from being inferior economic outputs, services are actually directly interchangeable with manufactures in a wide [...]

By | september 10th, 2010|e-handel, ehandel, Konkurrencestrategi, konvergens, kundeloyalitet, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Virksomheder i nethander som en samling af viden

Strategi for ehandel i turbulente omgivelser

Ifølge Tapscott [1997] vil den udviklede verden ændre sig fra at være en industriel økonomi baseret på stål, biler og jernbaner til en ny økonomi baseret på silicium, computere og netværk. Christopher og Meyer [1997] mener, at ændringer i virksomhederne skyldes 3 store kræfter: Den usete hastighed hvormed omgivelserne ændre sig, den større udbredelse af [...]

By | september 9th, 2010|e-handel, ehandel, Konkurrencestrategi, konvergens, kundeloyalitet, Kundetilfredshed, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Strategi for ehandel i turbulente omgivelser

Strategiske valg i kundeloyalietet og nethandel

Denne sektion behandler de grundlæggende træk ved strategiske valg. Udgangspunktet for analysen tages i den generiske konkurrence strategi, som en virksomhed kan følge. (Johnson – Scholes [1997]) Formålet er at beskrive det grundlag, en virksomhed har brug for, for at kunne opbygge og vedligeholde konkurrencemæssige fordele. Den måske mest udbredte og benyttede definition af generiske [...]

By | september 8th, 2010|e-handel, ehandel, Konkurrencestrategi, Kundetilfredshed, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Strategiske valg i kundeloyalietet og nethandel

Værdikædeanalyse kundeloyalitet og ehandel

Værdikæden er en systematisk tilgang til at analysere alle de aktiviteter en virksomhed har, og hvordan de interagerer. Værdikæden deler en virksomhed op i strategiske relevante aktiviteter for at forstå omkostningsstrukturen og for at lokalisere eksisterende og potentielle områder, hvor der kan differentieres i forhold til konkurrenter. (Porter [1985]) FinTech, crowdfunding og Sociale Medier Værdikædebegrebet [...]

By | september 6th, 2010|e-handel, ehandel, Kundetilfredshed, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Værdikædeanalyse kundeloyalitet og ehandel

Konkurrencestrategi i stabile omgivelser for nethandel

Denne sektion behandler forskellige syn på strategi i stabile omgivelser. Stabile omgivelser betyder ikke, at de nødvendigvis er statiske. Det betyder, at omgivelserne ændrer sig på en forudsigelig måde, der gør det muligt for virksomheder at tage udgangspunkt i dette ved udformningen af strategien. Virksomhederne må opbygge et strategisk match, fit, for at tilpasse sig [...]

By | september 5th, 2010|e-handel, ehandel, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Konkurrencestrategi i stabile omgivelser for nethandel

Baggrund for konkurrencestrategi – Hvad er ehandel

Andrews [1971] definere strategi som ”a match between organisational strengths and weaknesses within the universe of enviromental opportunities and threats.” Tilsyneladende bliver Andrews [1971] anset for at være udgangspunkt for moderne strategitænkning, men han mangler et værktøj til systematisk at løse den ligning, han opstiller. Det første rigtige værktøj kom i forbindelse med Michael Porters [...]

By | september 4th, 2010|e-handel, ehandel, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Baggrund for konkurrencestrategi – Hvad er ehandel

Konkurrencestrategi i ehandel og nethandel

Tidligere har vi defineret ehandel som en strategisk faktor. Denne sektion udforsker forskellige teorier om konkurrencestrategi, og gør et forsøg på at positionere e-commerce i denne kontekst. Der hentes inspiration fra både Positioneringsskolen som Porter[1980, 1985] repræsenter, og fra Konkurrenceskolen som Hamel og Prahalad[1994] repræsenter. Der er tre centrale koncepter i strategiformulering og strategisk ledelse: [...]

By | september 3rd, 2010|e-handel, ehandel, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Konkurrencestrategi i ehandel og nethandel

Teori om ehandel, nethandel og kundeloyalitet

Denne del indeholder følgende afsnit: Konkurrencestrategi Transaktionsomkostningsstrategi Netværksteori Disse tre teorier er valgt på baggrund af relevansen og evnen til at afdække hvordan e-commerce påvirker virksomheder. Tabellen repræsenterer et forsøg på at klassificere forskellige teoriretninger, deres fokusområder, den effekt B2B e-markeder vil have, deres omgivelser samt deres relevans for denne problemstilling. Tabellen er sorteret efter [...]

By | september 1st, 2010|e-handel, ehandel, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Teori om ehandel, nethandel og kundeloyalitet

Forretningsmodellen for nethandel og ehandel

Det er muligt at klassificere e-markeder ud fra den måde, hvorpå de genererer deres overskud. Nogle fokuserer på én kilde til overskud, mens andre bygger på flere forskellige indkomststrømme. De oftest benyttede er: community, onlinekataloger, auktion og marked. Disse har alle link til de forskellige handelssystemer, som markedet tilbyder. Dette afsnit beskrive de 4 modeller. [...]

By | august 30th, 2010|e-handel, ehandel, Loyalitet, nethandel, Salg, Teori om e-handel, Teori om ehandel|Kommentarer lukket til Forretningsmodellen for nethandel og ehandel