Du skal starte med at indse, at du har et problem. Dit problem består i at du typisk har arbejdet med dit projekt i et stykke tid før du kommer til at starte din crowdfunding kampagne. Derfor er mange af de mest indlysende ting, slet ikke ting du overvejer mere, de er blevet ting der bare er. For din potentielle backere ser virkeligheden bare ikke sådan ud. De har brug for at forstå, hvordan du er kommet frem til det punkt hvor du er i dag.
De har brug for at se og forstå historien.
Du kender dit produkt ud og ind, så du kan helt sikker svarer på spørgsmålene, du kan bare ikke altid selv stille de rigtige spørgsmål. Meningen med en crowdfunding kampagne er todelt. Først skal du have nogle til at forstå hvad du vil, og de skal beslutte at hjælp dig. Derefter skal du have dem til at dele din fantastisk ide. De skal på en eller anden måde bestyrkes i deres beslutning om, at give dig deres penge var det helt rigtige at gøre.
I dette kapitel vi du kunne finde en checkliste du allerede nu kan begynde at bruge som forberedelse.
90 sekunder – skriv en fængslende historie, og øv dig.
Det lyder altid så svært. Sig noget på 90 sekunder der fanger og fortæller alt. Faktum er, at du allerede ved alt om din ide. Du kunne sikkert tale i timevis om ideen, hvordan den opstod og så videre. Øvelsen nu, går på at skære alt overflødig væk. Hvem er du, hvad gør du, og hvad har du brug for at ændre verden? 3 hurtige spørgsmål og din pitch vandt lige et par klarhedspoint.
Du kender ikke nødvendigvis den perfekte bruger, men du kan lave nogle antagelser. Hvis du er ved at lave et produkt der skal bruges til heste, så kan du prøve at beskrive den typiske person der skal bruge produktet. Det vil give dig en ide om hvordan du skal prøve at få de 3 mest kritiske ting ind i din pitch:
- Oprids problemet. Hvilket problem prøver du at løse? Typisk, så vil mere komplekse problemer kræve løsninger der er dyre og svære at lave, hvilket kan bruges til at understøtte dit prispunkt
- Introducere løsningen. Når du er sikker på, at du har beskrevet problemet, og det er blevet forstået både for dem der føler løsninger, og dem der rationelt forstår løsninger, så er det tid til at fokusere på løsningen. Skær alt overflødigt væk. Det er tit her man kommer til at fortabe sig i detaljer. Hvad er løsningens nøglefeature? Være klar og præcis. Pyt med om du ikke får beskrevet de sidste detaljer om produktet. Det kan komme i senere updates. Nu sælger du løsninger på problemet.
- Beskrivelse af tidslinjen. Hvad skal der skal før produktet kommer i mål. Hvilke risici er der umiddelbart på horisonten. Er der nogle absolutte showstoppers, fx lovgivning? Hvor stort er markedspotentialet for produktet? Det kan være interessant i forhold til at beskrive en mulighed for at produktet kommer i almindelig handel efter launchen.
Elevatortalen
Vi har alle hørt historier om det usandsynlige møde med en investor i en elevator eller på en legeplads. Du har meget kort tid til at plante et frø af interesse, og du har ikke tid til at finde på i situationen. Din elevatortale skal sidde lige i skabet. Den skal være så kort og klokkeklar at selv om du kun har 50% af deres opmærksomhed, så vil der stadig være noget der resonere hos dem. Lav 3-5 korte sætninger. Dit problem. Din løsning. Dit behov for kapital. Din tidslinje. Hvis du taler om almindelige investering, så kan du også medtage markedspotentialet.
Email marketing
Email markedsføring er lidt tricky. Først skal du have lov til det. Ofte får du det ved at give noget væk gratis mod at få en emailadresse. Derefter skal du trænge gennem et efterhånden veludbygget lag af forsvarsværker vi har opbygget mod marketing emails. Her er 9 punkter du kan få gælde af hvis du er ved at lave en email kampagne.
Virksomhedsvideo
Videoer virker. Så simpelt kan det siges. Jeg tror personligt, at det er fordi det for mange er nemmere at konsumere information via video end ved at læse. Det kan være svært at læse en lang forklaring.
Ofte falder man over en kickstarter fordi en kammerat har delt den på Facebook, og så er det ikke sikkert, at man gider bruge lang tid på at læse, men en lille hurtig film virker som en snack for hjernen. Du skal bruge tid og energi på at lave din video nogenlunde professionelt, samtidigt vil den tid du bruger på at øve dig på indholdet, gøre dig meget mere sikker, når du skal lave din elevator tale senere.
Hvad skal med i din video? Der skal være det samme i din tekst som i din video. Dvs. hvem er teamet? Hvad startede problemet? Hvad kan produktet? Hvorfor er det anderledes end så meget andet? Hvor langt er i kommet? Hvad mangler i? Hvor stor er chancen for succes? Er der nogen langsigtet fordel for mig som bruger?
Det er ikke hele drejebogen, men hjørnesten i den fortælling du kan bygge ind i kampagnen. Videoer er gode på den måde, at de ikke kun kan ses der hvor du bestemmer de skal være, men de kan også nemt deles. Du skal derfor være sikker på at brugere der fx ser videoen på Facebook nemt kan finde hen til den URL, hvor din kampagne er. Husk at vise URLen i videoen, og ikke kun i teksten.
Produktoverblikket
Dette burde være den letteste sektion for dig at udfylde. En udførlig beskrivelse af din ide og dit produkt. Hvordan det virker, og hvorfor du mener, du skal have hjælp til at bringe dette produkt i markedet. Bliver verden et bedre sted, eller fjerner du bare nogle frustrationer? I belønnings crowdfunding taler man ofte om presalg, og om at den belønning du giver i virkeligheden, er et salg uden fast dato. Hvis du køber den ide, så skal du lave din salgstale lige så effektiv og gennemarbejdet, som du ville gøre med dit færdige produkt.
Belønninger
Belønningerne er det der adskiller belønnings crowdfunding fra andre typer af crowdfunding. Du støtter med et beløb og for det beløb modtager du en belønning. Du har ikke i teknisk forstand købt noget, og det skal ses som en donation. Grunden til, at de fleste gør det muligt at støtte med 1-2$ er at enkelte bare gerne vil støtte, men ikke har meget brug for produktet. De fleste støtter dog med større beløb ud fra en betragtning om, at de gerne vil have det produkt du prøver at bringe til markedet. Vi dykker dybere ned i belønninger i kapitlet “Mål der sælger”.
Typisk er der disse tre typer af belønning:
1) God karma/Anerkendelse
Støt med 1-2$ og få en takke email eller dit navn på hjemmesiden. Sådan lyder de fleste af denne type. De koster ikke noget at lave, og i de fleste kampagner bringer de noget ind.
2) Pre-order
Den typiske belønning svarer til at du har pre-bestilt produktet. Typisk er det sådan opbygget at de første får de bedste priser, og nogle gange også varen leveret tidligst. Har får du virkeligt syn for om dit produkt kan tåle at komme igennem en omfattende brugerundersøgelse, som en crowdfunding kampagne også er. Du har regnet ud hvad det koster dig at starte en produktion op, og de omkostninger skal du nu se om du kan få dækket. Typisk ved du, at du fx skal bruge 10.000 for at kunne gå i gang, og det betyder, at du skal sælge XX stk. af dit produkt før du går i break-even. Det er en ret simpel beregning, og den skal du være sikker på er rigtig.
3) Service
Service er en anden morsom måde at skabe opmærksomhed omkring produktet. Her er der typisk tale om noget der ikke kan deles, men som stadig har værdi. Der bruges alt fra besøg i produktionen til foredrag og konsulentbistand som belønninger i denne kategori. De kan tage lidt af fokus fra tiden du skulle bruge til dit produkt, men de kan omvendt også være en god kilde til større beløb.
Overordnet ser det ud til at 7 niveauer giver muligheder for at alle kan være med, og for at man finder den “menu” der lige passer.
Sig “Be om”
Du er her for at sælge. Du er nød til at bede om at få deres penge. Først gør du det klart hvad du skal bruge pengene til, så specificere du hvor mange du skal bruge, og så siger du be om. Det ser ud til at de kampagner med den størst muligt transparens i denne sektion har en større chance for at komme i mål.
Du skal alligevel lave en business case for at finde ud af hvad dit produkt skal koste, så der er ikke meget ekstra arbejde, vi skal igennem før du har en komplet omkostningsstruktur klar. Der ligger meget troværdighed i at kunne lave en god og ordentligt gennemarbejdet sammenstilling af omkostninger undervejs i projektet. Du skal helt sikkert have gjort dig overvejelser om følgende:
- Produktudvikling
- Salg og marketing
- Rekruttering af team
- Juridisk bistand
- Bogføring og revision
- Forsikringer
- Diverse driftsomkostninger