Start småt og sælg stort
I vores case med uld-sweateren beder de om 100.000 kr., hvilket svarer til at de skal sælge godt 100 sweatere, men hvis de ikke får alle backere i hus, så kan de ingenting sælge. De fleste iværksættere lægger hånden på kogepladen, og tager en stor del af risikoen ved en produktlancering, og derfor må man også påregne en risiko ved et crowdfunding projekt.
Din kampagne skal altså kun dække det minimale du har brug for, får du kan leverer et produkt til din backer. De fleste vil opdage, at de kun har brug for ganske lidt, og sandsynligheden for at de kan komme i mål vokser ganske betragteligt. Det er bedre at have styr på regnskabet, så man kun har brug for fx 25.000 kr., og så gå i markedet med et produkt, hvor man virkeligt kan se fordelen ved at være first mover som backer. De fleste vælger at lave en prispolitik der dækker det beløb de har brug for på fx de første 50 eller 100 backere, derefter stiger prisen. Profitten gå op på de efterfølgende, og du har en bedre mulighed for at finde det prispunkt hvor forbrugerne ikke vil være med længere.
Normalt laver man prisfølsomhedsanalyser og nul-sumsberegninger for at finde den optimale pris for et produkt i et givet marked. Med Crowdfunding har man mulighed for at lade markedet byde ind med det prispunkt de er villige til at give for din historie og dit produkt. Det er hele pakken der bliver prissat, når backerene vurderer hvad produktet er værd for hende.
Hvorfor du ikke har brug for en blog
En blog er et dejligt værktøj til at styre kommunikationen til omverdenen, men den tager også meget tid. Man kan bruge utallige timer på at vælge den rigtige template, og få farveskemaet helt rigtigt, og i sidste ende må man bare konstatere at det ikke er det der sikre succesen på i en Crowdfunding kampagne.
Mens kampagnen kører, så er det på platformen at alt foregår. Det er der du opdaterer, der du svarer på spørgsmål og der du bruger din tid online. Umiddelbart inden kampagnen er slut, så kan du ændre siden, så den leder til din hjemmeside eller blog, men indtil da har du ikke brug for en blog.
Du har brug for andres blog.
Din egen blog er ikke så vigtig endnu, da det tager tid at opbygge en læserskarer. Heldigvis er der mange andre der har succesfulde blogs. Dem skal du bruge. I det følgende lærer du at opbygge en medieliste, så du kan kontakte de rigtige bloggere med det rigtige indhold på det rigtige tidspunkt.
3 værktøjer til at bygge din medieliste
Du kommer til at elske Excel. Dem der fandt på at sætte strøm til et ternet papir burde have en pris. Excel er perfekt til at opbygge og vedligeholde en medieliste. Du har ikke brug for et komplet CRM system til en enkelt kampagne. Hvis kampagnen bliver en succes, og du har planer om at lave flere produkter, så er det en anden sag, da du så har brug for at tracke, hvem der siger hvad, og hvem du kan bruge igen og igen. Det tager vi mere om en anden gang
Google image search er ganske enkelt genial til at danne sig et overblik over hvilket bloggere der er interesseret i din form for projekt. Jeg laver en antagelse, at der allerede findes projekter, der i hvert fald minder om dit, på Kickstarter. Find en succesfuld kampagne i dit segment. Vælg et af de flotteste billeder, højreklik og gem billedet. Åben google og træk billedet ind i søgefeltet, så får du en komplet oversigt over hvilke websider det aktuelle billede optræder på. Logikken bag dette er at bloggere og andre interesserede i det produkt taget det bedste billeder fra kampagnen, og skriver deres egen artikel om emnet. Hvis de var interesseret en gang, så er chancen for at de er interesseret næste gang også til stede. Du kan gøre det ekstra interessant ved at have masser af friske billeder til bloggerne, så de har noget unikt indhold. Blogger er vilde med unikt indhold.
I vores case med Uldtrøjerne og designerne, så er vi så heldige at bevæge os i design segmentet, og netop dette segment er der virkeligt mange bloggere i. Der er så mange, at der er nogle der har fundet en forretningsmodel i at rangere bloggere efter indflydelse typisk i for af unikke besøgende. Disse rangeringer er frit tilgængelige, og det er en perfekt metode til at vælge de 100 mest interessante bloggere ud. Ikke kun i fashion er der rangeringer tilgængelig, det er i næsten alle segmenter. Søg på Google efter “most influential blogger DIT SEGMENT” for eksempel “Most influential blogger headphones/Hifi/wearables” så finder du helt sikkert en liste der er blevet lavet. Det er ikke sikkert den er repræsentativ, men den kan hjælpe dig med at forstå det segment du er ved at lave et produkt til.
Alle de bloggere og hjemmesider du finder taster du ind i excel-arket, så du har styr på hvad der skal ske med hver enkelt, og hvad du har gjort.
Nu har du en liste med bloggere – hvad så
Den store indsamling af potentielle bloggere, der kunne være interesseret i at skrive om din kampagne er kun første trin. Du skal også beslutte dig for hvordan de skal kontaktes.
De fleste af de meget populære blogs bliver kontaktet med forslag til indhold ganske ofte, og der skal noget særligt til før de vil bringe din historie. En af de bedste måde at få kontakt med en blogger er ved at læse nogle af de tidligere indslag, og se om der er noget du er enig i, eller hvis du kan finde på en sjov vinkel på noget der tidligere er skrevet. Du kan skrive, at du har læst artiklen om produkt X der var på Kickstarter tidligere, og du er igang med et projekt i samme kategori. De fleste er interesseret i at hjælpe, hvis de får noget til gengæld fx adgang til unikt materiale (fotos eller tekst) eller de får lov til at bringe historien inden dem går i luften officielt. Det du har at bytte med, er noget nyt og unikt. De to ord, nyt og unikt, er lig med besøgende og prestige i blogosfæren.
Outsourcing af din research og spar tid og penge
En af de nemmeste måder at opbygge en stor medieliste på er, ved at outsourcet så meget research som overhovedet muligt. Heldigvis er det både blive nemt og billigt.
Der er forskellige niveauer af outsourcing, men det er som regel ret nemt at finde rundt. En tommelfingerregel er, at du får hvad du betaler for.
I den billige ende finder vi fiverr.com hvor man kan købe mindre standardiserede løsninger til priser der starter på $5 hvilket er meget billigt. Noget man med fordel kan brude fiverr til er video introer, hvor man sender et logo og to-tre sætninger, og så bliver de lavet til en professionel videointroduktion. Prisen gør at man godt kan få lavet 3-4 forskellige, og så vælge den der bedste passer til dig. Det kan også være, at du vil have en ny intro til hver af dine mini-videoer. I alle tilfælde er det meget billigt at få lavet forskellige ting. Du kan med fordel bruge fiverr til så mange af de ting du kan se du får brug for men som du ikke selv kan lave. Forvent ikke 100% perfekt, men ofte bliver man overrasket over resultatet.
En anden variant er den lidt dyrere upwork.com https://upwork.com, hvor man hyrer en freelancer til at lave en opgave, og man betaler typisk enten for opgaven eller pr time. Til opbygningen af medielisten, og den almindelige websearch er dette en voldsomt effektiv måde at frigive tid til at lave selve projektet. Flere jeg har talt med bruger 2 freelancere – en i asien og en i USA. På den måde kan du faktisk arbejde 24 timer i døgnet, og den basis research man kan få lavet ekstremt billigt i asien kan blive raffineret og gjort klar til et engelsk publikum af personen i USA.
Samtidigt er der mange virkeligt dygtige personer der har valgt freelance vejen, og da de bliver bedømt på deres seneste arbejder, så kan man godt forvente ret gode resultater.
I løbet af meget kort tid, så har du fundet nogle du arbejder godt sammen med, og som du kan bruge fremadrettet.