Det er ret let at oprette en kampagne, men du opdager, at der er masser af information du skal have klar til kampagnen, så den ser gennemarbejdet ud, og det ser ud som om du har gjort dig umage.
Der er ca 38 ting jeg vil medtage på en på must-have listen, men 2 punkter bringer dig næsten hele vejen. Simpelt og godt.
1) Find din kunde
2) Lav den rigtige video
Det er det hele. 2 punkter og du er igang. Der er lidt mere, men det tager vi hen ad vejen.
I slutningen af denne bog finder du et helt sæt templates der kan hjælpe dig til at styre dine kunder og dine bloggere. Men først har vi brug for at forstå hvem vi leder efter. Dette kapitel er en step by step guide til at finde de rigtige kunder, planlægge budget for alle de andre ting du skal nå før du starter din kampagne.
Videoer og mediekontakten er så vigtige, at de bliver behandlet separat senere.
De vigtigste ting du skal have forberedt før du får succes på Kickstarter
Målgruppen er mænd og kvinder i alderen fra nul til 99 år. Det er en klassisk vittighed blandt investorer. Når nye iværksættere prøver at sælge deres forretning, så er der altid et eller flere firmaer der prøver at sælge til mænd og kvinder fra nul til 99 år. De må måske ikke de præcise ord, men de har ikke en specifik kunde i sigtekornet eller værre endnu de ønsker at sælge til alle. Prøv at gæt hvor mange gange disse firmaer bliver succes. Nul
Hvem er din kunde? Bare en…
De fleste projekter på crowdfunding platforme opstår, fordi man selv har behovet for at have produktet. Du er derfor en kunde man kan tage udgangspunkt i når man skal prøve at beskrive den ideelle kunde. Du behøver bare at definere den ene helt rigtige kunde der bliver vildt glad for dit produkt, så kan du målrette alt din kommunikation til denne person. Du vil opdage, at det bliver meget lettere at fortælle historien, og at målrette din indsamling af interesserede der skal kontaktes når kampagnen går i gang. Vi bruger nogle gange casen med uldtrøjerne, og udfordringen med den case er, at de både prøver at fange design interesserede med deres mindre belønninger, og kunder med fokus på bæredygtighed med deres hovedprodukt. Hvis de havde valgt en af disse kunder, så var budskabet blevet tydeligere.
Find emails
Siden du kender crowdfunding, så går jeg ud fra at du bruger email, og at du har en facebook konto. Derud over har du sikkert en eller flere andre sociale medie profiler. I Danmark er Instagram ret populært, og alene fordi mange journalister bruger Twitter, så tager vi også den med i pakken.
Det første du gør, er at gå igennem din indboks, og dine kontakter på din email. Der vil være 3 kategorirer. Venner, bekendte, og mennesker du har kommunikeret med fordi de har solgt dig noget eller ligende. Nu skal du i gang med at arbejde lidt. Du har brug for en liste med alle email adresserne. Dine venner er de nemmeste, de skal nok hjælpe dig uden den store introduktion. Dine bekendte kræver lidt mere arbejde. Når du skriver emailadressen ned, så skal du notere dig, hvor du kender personen fra, og hvordan du kan forestille dig, at hun kunne være interesseret. Det kan hjælpe at lave kategorier, så nogle du kunne forestille dig vil støtte med penge får ”Støtte”, mens personer der har et stort netværk, så kan du skrive ”marketing” så du kan bede disse personer om af dele din kampagne.
Når du så har været igennem hele din indboks, så skulle du gerne have en ret lang liste med emails. Så er du færdig med første trin. Nu skal du gøre det samme på facebook, twitter, instagram, badmintonklubbens mailliste, børnehaven, osv det tager lidt tid, men du får glæde af disse liste senere.
Lav en business case
En business case er et dejligt luftigt ord. Din business case er en trinvis gennemgang af den måde du har forestillet du vil drive virksomheden på. Du skal dække de mest grundlæggende forudsætninger du har gjort dig for produktet og ideen. Er der et marked for produktet eller er du ved at opbygget et helt nyt behov? Fremtidig afsætningskanal – hvordan har du tænkt dig at sælge produktet efter kampagnen? Hvad koster det at bygge dimsen? Hvad koster det at drive et firma der kan bringe produktet på markedet? Hvad skal produktet koste – hvad koster den at producere incl indpakning, told, moms skatter mm. Hvad bliver lignede produkter solgt til i markedet? Hvor mange skal man sælge for at komme få pengene hjem igen – det såkaldte Break-even.
Hvordan har du tænkt dig at markedsføre produktet? Hvis det er et stort produkt, hvordan har du så tænkt dig at håndtere opbevaring? Hvordan får du produktet fra ide til færdigt produkt hos kunderne?
Hvem er din målgruppe og din ønskekunde?
Det var ret mange spørgsmål, men de er alle nødvendige for at gøre din ide så skarp som mulig. Hvis du ikke kan svarere på spørgsmålene, så er der en chance for at dine kunder bliver urolige, og vælger ikke at støtte din ide alene fordi de er usikre. Forretningsplanen – business casen, gør det let for dig at fortælle historien så både dine forældre og dine venner kan forstå ideen, og de kan se at det hænger nogenlunde sammen.
Business casen bliver også dit vigtigste værktøj, hvis du skal i banken for at skaffe yderligere kapital, eller der kommer eksterne investorer ind i virksomheden på et senere tidspunkt.
Forbered din FAQ – Hyppigt stillede spørgsmål
Ved alle produkter er der en række spørgsmål du kan forudse og nogle du ikke kan. I begge tilfælde kan du bruge en FAQ – frequently asked questions eller på dansk Hyppigt stillede spørgsmål til at opsamle spørgsmål indenfor kategorier. Typisk vil der komme spørgsmål omkring prisen, shipping, gode ideer til en version 2, spørgsmål vedr. specielle features, og historien bag, gerne i forbindelse med at man gerne vil vide mere om personerne bag projektet.
Mens du taler med din familie og venner, så kan du skrive ned hvad de spørger om og entet medtage det i den beskrivelse af projektet eller tage dem med i din FAQ. Du kan godt regne med, at hvis en kan spørge, så er der flere der kan spørge.
Opbyg en interesse for produktet på forhånd
En kontroversiel ide. Du kan lave interesse for produktet inden du starter den rigtige kampagne. Fordelen kan være i mysterie-marketing afdelingen, hvor mennesker bliver nysgerrige. Forskellige metoder er blevet brugt fx lav X pladser til en lukket launch af produktet, og så forlang en invitation for at lukke brugere ind. Det er en god måde at skabe hype, og sikre at invitationerne bliver eftertragtet og spredt hurtigt via sociale medier. Chancen for at traditionelle medier fanger historien stiger også i kraft af eksklusiviteten, og traditionelle medier kender værdien i at være først med en nyhed.
Hvor meget og hvor lidt du vil fortælle om dit projekt inden Kickstarrten er op til dig. Typisk vil man ikke medtage nok til at forretningsideen bliver helt tydelig, og heller ikke nok til at det bliver muligt at kopiere produktet alene på baggrund af beskrivelserne.
Hvis du har et produkt der skal laves, og hvis det er relativt simpelt, så vil jeg anbefale, at du ikke laver noget pre-launch marketing simpelthen fordi du risikere at en hurtig kopiproducent tager ideen og kommer før dig på markedet. Der er ikke noget mere irriterende end at blive kopieret uden at du kan bevise at det var din ide. Derimod hvis du er ved at skrive en dansk bog eller forbereder et skuespil, så er risikoen for plagiat ikke stor nok til at du skal være bekymret for risikoen.
Gør din hjemmeside klar til kickstarter
Du har en hjemmeside. Det er en simpel forudsætning, og hvis du ikke har en så må vi hellere få lavet en. Hvorfor spørger du måske? Din egen hjemmeside ejer du, det vil sige, at du har fuld kontrol. Din kickstarter kampagne side lukker i samme øjeblik din kampagne lukker. Du kan lave ændringer lige op til lukke tidspunktet, og det sidste du skal gøre er at få kanaliseret trafikken over til din hjemmeside, hvor du kan lave kunde support, og forhåbentligt lave en webshop hvor du kan sælge dine produkter i lang tid efter din kampagne er afsluttet.
Hvis du ikke har en hjemmeside, så er det meget nemt at sætte op.
I den periode hvor du kører din Kickstarter kampagne kan du overveje at sende alt din trafik til hjemmesiden direkte til Kickstarter, det er relativt enkelt, og meget effektfuldt. Ved at sende alt trafik til Kickstarter, så vil du i den periode du indsamler penge via Kickstarter kunne bruge dit eget domæne til at bygge links til kampagnen, og når så kampagnen er overstået, så vil de links der er bygget pludselig pege på din egen side, hvilket vil hjælpe dig fremadrettet.
Linkbygning, SEO, og CO (Campaign optimisation) er hele emner for sig.
Start et firma
Er du seriøs, så har du et firma. I dag er det heldigvis blevet billigt og let at starte et firma. Især hvis du vælger til IVS. Teknisk set koster det kun 1 kr. men der er et par gebyrer du skal betale, så det bliver et par tusinde inden du er færdig med at få lavet vedtægter, søgt oprettelse osv. Typisk kan din revisor også hjælpe med oprettelsen. Det er tit en god ide at have revisor med til at få det hele sat op i starten, så får du typisk en pakke, hvor firmaet bliver stiftet, du får oprettet en bankkonto, og får adgang til et bogføringssystem der hjælper dig med at overholde skatte- og moms-lovgivningen.
På steder som ivækst.dk og eogs.dk er der udførlige guider til at starte firma, så det vil vi ikke gå så meget ind i denne guide.
Du skal huske din forsikring. Hvis du bruger Kickstarter, så kan du forvente at der kommer en ganske stor del udenlandske backere, og i særdeleshed fra USA. For at undgå problemer, så vil jeg anbefale at du får set dine forsikringer igennem inden du starter en Kickstarter kampagne. Kickstarter som firma tager en del forbehold for om du kan levere til kunderne, så der har du lidt beskyttelse, men i det øjeblik hvor du begynder at levere produkter, så rammer du rigtige forbrugere og de skal beskyttes bedste muligt. Du har en forpligtelse til at beskytte dig selv bedst muligt, og her er forsikring en billig løsning.
Alt i alt skal du regne med at det koster ca 50.000 at holde et firma kørende i et år.
Teamet
Crowdfunding er måske en pre-salgsplatform, hvor du kan få testet dit produkt og de markedsfeedback du kan få, men det er lige så meget en test af hele setuppet omkring ideen.
Når man pitcher en forretningside lige som i “Løvens hule” på DR1, så kigger de på forskellige ting. Et af de områder de vægter højest, ud over produktet, er, teamet der skal fuldføre ideen. Investorer ser efter et team der dækker alle aspekter af det at drive forretning. Hvis der er åbenlyse huller, så vil de undersøge det, for enten at tilbyde hjælp til dette område eller for at sikre at der er en plan for at ansætte en til dette område.
Crowdfundingsinvestorer er ikke helt så krævende, men de vurdere trods alt også teamet ud fra kriterier som hvor godt de kan lide personen, hvor professionelt de fremstår og om de ser ud som om de kunne løfte den opgave de beder om penge til.
Et design team der kun består af designere, er ikke nødvendigvis godt, da der i produktion af alt fra modetøj til elektronik er mange trin i processen fra designet er færdiggjort til fx trøjen ligger hos kunden. Et bredere team der både dækker design, produktion, logistik og økonomi bliver vurderet til at have større chance for succes, og vil derfor også have større chance for at blive til støttet på crowdfunding platforme.
De rigtige mål
De rigtige mål er et at de sjovest elementer ved at skrue en kampagne sammen. Her skal du vise hvad det er dine backere får for at støtte dig.
Først skal du tænke på en helt anden ting. Hvad er det prøver at opnå med at bruge crowdfunding? Det er i virkeligheden et strategisk spørgsmål, og har ikke noget at gøre med de enkelte ting du prøver at lave.
Du skal stille dig selv en masse spørgsmål. Hvad prøver du at opnå? Er du bare ude efter nogle penge til at afdække en risiko? Vil du bruge en succesfuld kampagne til at positionere dig selv som et brand? Vil du prøve kræfter med at være selvstændig, men vil gerne have tjecket om produktet også har tiltrækning i markedet?
Du skal have styr på det underliggende behov for at kunne tage de rigtige detail beslutninger senere i kampagnen.
Uanset hvilket mål du har, så er der nogle faste elementer der har vist sig at være gode at medtage i alle kampagner.
Et helt lavt niveau – 1-5 dollars er som regel passende. Det eneste du skal give i retur er en takke email eller en mention på sociale medier. Det er så let, at det er direkte dumt ikke at give denne mulighed.
De fleste støtter mellem 30-50 dollars. Det er baseret på statistik fra Kickstarter, og der er nok en vis selvopfyldende profeti i dette. Mange bruger Kickstarter til at starte mindre projekter, hvor prispunktet naturligt ligger i den lave ende, og derfor vil gennemsnittet også ligge lavt. Argumentet for at ligge sig i dette leje er dog også, at de fleste på Kickstarter godt kan tåle at tabe 30-50 dollars. Jeg har selv støttet flere projekter der er fundet, men som jeg ikke forventer der nogen sinde kommer et produkt ud af.
Hvis du kan finde en del af dit projekt der kan ligge i 30-50 dollars lejet, så gør det, alene fordi tallene siger, at der er gode ods for at den del bliver populær.
Hvis dit produkt koster mere, så gør det ikke noget. Det fede ved Crowdfunding er, at crowden er så stor, at der altid er et segment til dit produkt. Nogle af de mest populære danske kickstarter er en højtaler til mere end 1.500 kr og en el-cykel til 5.000 kr.