Det at starte en crowdfunding kampagne er lidt at sammenligne med et skud i mørket. Du håber der er noget at ramme, og du håber at du rammer det, men ods er ikke med dig.
Heldigvis kan du forbedre dine ods med nogle enkle aktiviteter.
De få projekter der bliver fundet på 24 timer, har ikke så mange problemer, men det er også kun et fåtal. Du skal regne med at dit projekt ikke bliver fundet.
Du skal starte planlægningen af din kampagne allerede før du går i gang med at kickstarte.
Som med alle andre planer, så er det ikke sikkert at den overlever første møde med fjenden, og derfor skal du være klar til tilpasse dig i løbet af kampagnen. Hvis du har taget dig tid til at at lave en plan, så får du også en meget bedre forståelse for hvor du vil hen. Når du har planen, så kan du nemmere tilpasse den til det der måtte komme. Ofte sker der det at ting du egentligt havde tænkt skulle ske i slutningen af kampagnen må flyttes frem for at besvare spørgsmål, og ting du mente var vigtigt at få frem overhovedet ikke interessere nogle af backerne.
Du kan forberede så mange spørgsmål som muligt. Hvad vil de spørge om? Hvordan vil de hjælpe dig? Hvad det er der har fanget deres interesse? Hvad for nogle ting kan du lave nu, men først vise i uge 2, uge 3 uge 4 osv. Kan du lave noget der giver dine backers endnu en chance for at dele dit projekt på deres sociale medier.
Dine backere er også dine marketingmedhjælpere, og der er ikke nogen skam i bruge dem til det. Ekstra indhold får også din kampagne til at se mere interessant ud for nye besøgende. Det kommunikerer at der sker noget i projektet, og at du er seriøs.
Ofte benyttes videoer til at opdatere backere. Grunden er at det er supernemt, og videoer har en god visningsgrad. Videoer giver også mulighed for at afslutte med et dedikeret call-to-action i form af en specifik handling der skal gøres for at få et eller andet.
Det kan være meget effektfuldt at give noget væk gratis for at få en bruger til at hjælpe dig. Jeg har set forskellige modeller fx forfattere der giver kapitler væk inden bogen, er færdig, fotografer der laver baggrunde til computeren, musikkere der giver 1 nummer væk, produkter der bliver 3d printet i prototyper.
Det psykologiske der foregår her, er ganske diskret, men meget effektfuldt. Du giver noget væk i håbet om at de også hjælper dig. Det er så enkelt, og ligger så dybt i mennesker, at det er en teknik der faktisk virker godt i alle kulturer, og i de fleste lande. Noget der virker overalt, er perfekt i forhold til Kickstarter og Crowdfunding. Du gør brug af eksisterende sociale normer, og derfor vil du ikke skulle opfinde hjulet, og modtagerne ved ubevidst også hvad det i virkeligheden er der foregår.
Du kan enten planlægge en aktivitetsplan baseret på tid (uge 1, uge 2 osv.) eller baseret på funding mål (10%, 20%, 30% osv.). Begge virker, men du skal tænke over det på forhånd, og have noget af materialet lavet på forhånd. En anden grund til at planlægge på forhånd er at du ikke kommer til at virke desperat når du mangler 40% med 5 dage tilbage. Hvis du har lavet tekst og video inden du bliver helt stresset, så kan du være mere rolig, og dine fremtoning bliver mere professionel. Du sælger også troværdighed, og det har du mere af når du ikke er desperat.