Crowdfunding er en metode til at rejse kapital gennem sociale netværk frem for gennem et etableret finansielt system. Et socialt netværk er venner, familie, kunder, individuelle interesserede, og det man kan kalde hele verdens udvidede netværk. Hele verdens udvidede netværk er de mennesker du er forbundet med gennem sociale medier som Facebook, Twitter, Reddit, LinkedIn, instagram eller de tusindvis af andre netværk. Der er en vis sandsynlighed for, at dine venner gerne vil støtte dit projekt, men at der samtidigt er langt flere som du ikke kender, og som du kun er forbundet af via venners venner, og løse koblinger fx via nichen din ide berører.
Du får adgang til hele denne samling af forskellige mennesker, som måske kan se potentialet i din ide. Hver enkel af dine venner kan ikke løfte meget, men samme med deres venner og deres venners venner, så begynder det at blive interessant. Skal man så have tusindvis af venner på Facebook for at få succes med sin crowdfunding kampagne? Nej, overhovedet ikke. Det hjælper selvfølgelig, men god planlægning kan erstatte store tal.
Et af de kendte eksempler på Crowdfunding er Exploding kittens, et kortspil om killinger, der i løbet af meget kort tid brød alle rekorder. Hvordan kan et kortspil få så meget opmærksomhed? Det viser sig ved analyse, at en af stifterne er en kendt spildesigner, og han har mere end 1.000.000 følgere på facebook. En simpel post om, at han var i gang med en ide på Kickstarter var nok til at hans fans gik amok og postede links til hans kampagne i tusindvis af spilrelaterede forummer og delte på deres egen Facebook og Twitter. Meget hurtigt ramte man almindelige journalister, og med næse for en god historie begyndte de at skrive om det, hvilket førte til en global udbredelse.