Pre-launch marketing
Jeg har lige købt en bog. Den udkommer først om 2 måneder. Jeg faldt over den på 3 forskellige sider jeg jævnligt følger, og derfor besluttede jeg mig for at bestille den. Dette er et eksempel på pre-launch marketing. I det øjeblik du har et link til din kampagne, så kan du begynde at promovere produktet og linket. Der er 1000-vis af blogs, sider, mediehuse og så videre, der er vilde efter at få det nyeste af det nyeste.
De ved, at hvis de er de første til at starte en historie, så har de chancen for at få maksimalt eksponering, og masser af trafik. Derfor kan du relativt enkelt få dem til at vise din historie. Det du skal bruge er enten linket til din kampagne, eller linket til din hjemmeside, og så vide hvordan du videresender trafik fra din hjemmeside til din kampagne. Du kan se mere om det i ressource afsnittet bagerst i bogen.
Oversigt over støtte niveauer
De forskellige støtte niveauer kan du vise på en pæn grafisk oversigt. Du kan enten lave din eget oversigt, eller købe en template som du kan udfylde med et billedbehandlingsprogram. Det er en grafisk fremstilling af de forskellige niveauer, og en god måde at vise hvad man får på de forskellige niveauer.
Her er fiverr.com eller graphicriver.net gode steder at starte.
Social medie strategi
Kan man lave en succesfuld kampagne uden at have en social mediestrategi? Ja, det kan man godt, men det kræver held og en anden slags indsats. Som minimum skal du have en facebook side til dit projekt. Der er simpelthen bare alt for mange mennesker du aldrig vil komme i kontakt med, hvis du ikke har en facebook side. Facebook er blevet internettet for nogle. Alt der er relevant findes på facebook.
Der er massevis af andre du også kan overveje. Twitter, Instagram, og Pinterest er nogle de 3 næste du skal bruge tid på, derefter, så kan du med fordel finde ud af om der findes en hvor dit specifikke segment, målgruppe, er til stede, ellers kan du overveje en automatiserede strategi for de øvrige platforme.
Facebook siden sætter du meget enkelt op, og her sikrer du, at alt relevant materiale, billeder, videoer osv. er tilgængeligt, så de nemt kan deles. Grunden til at sociale medier i crowdfunding er så vigtigt er, at det er enormt nemt at dele informationer med hinanden, og hvis du rammer en nerve, så kan du blive delt helt fantastisk hurtigt.
3. parts marketing
Kan de betale sig at lave almindelig marketing? Typisk vælger man crowdfunding som metode til at skaffe startkapital, fordi der ikke er ubegrænsede ressourcer tilgængelige. Derfor bliver almindelig marketing gennem aviser, busser, tv, radio og internettet ofte valgt fra. Der er kun et tilfælde, hvor det vil kunne betale sig at bruge penge på annoncering, og det er Google adwords.
Lad os antage, at du har opfundet navnet kazzompf som dit brand. Der er ikke store chancer for at det ord findes på internettet i forvejen, og du vil gerne have ALT den trafik der vedrører dette navn. Du køber derfor annonce på dette navn, og da det er ret unikt, så kan du forvente at betale 5-10 øre pr klik, og du kan forvente at ligge i toppen af søgeresultatet.
Forestil dig nu, at der begynder at blive skrevet mange artikler om dit produkt. Artikler på gizmag.com eller jp.dk har bare nemmere ved at ryge til tops end en fra en helt ny hjemmeside. Ved at købe topplaceringen, så er du sikker på, at så meget som muligt af den trafik der leder efter dit produktnavn rammer enten din kampagne side eller direkte på din hjemmeside. Det er en billig måde at øge fodaftrykket af din ide og kampagne.