Er Crowdfunding for dig og dit projekt?

Hvorfor bør du overveje det?

Det kan virke besnærende nemt at starte en crowdfunding kampagne, og få alle de penge du har brug for til at starte din virksomhed. Det er meget lettere at lave en kampagne hjemme fra kontoret end at få møder med investorer og banker. For mange kan det være en let løsning, men er det den rigtige for dig og dit projekt?

Ved at se på mange af de succesfulde kampagner der er blevet kørt, så er det muligt at komme med nogle enkle rettesnore, der kan hjælpe med at bestemme om crowdfunding er det rigtige for din ide.

Der er ganske givet nogle store fordele forbundet med crowdfunding som finansering af startups. Du kommer længere ud, du kan få fat på mennesker du ikke anede var interesseret, det er billigere både i tid, indsats og penge. Man kan sige, at der er lave adgangsbarriere til markedet for investorer ved at bruge crowdfunding i forhold til traditionel investering.

Fællesnævnere for succesfulde crowdfunding kampagner

En historie der giver genlyd

Din historie skal være god nok til, at du kan skabe resonans hos læseren eller den der ser din video. Din historie og den måde du formår at fange opmærksomheden hos læseren, er det vigtigste af alt. Du kan fortælle, hvordan du fik ideen, hvilket problem du havde, hvilke forsøg du har været igennem for at løse opgaven, fortæl hvor meget du vil lykkedes med projektet. Du kan også bare spørge om penge, men det virker bare ikke nær så godt, som hvis de gerne vil støtte din ide, dit projekt og dig. Du skal få dem til at blive en del af din ide. Få dem til at føle, at de er en afgørende del af succesen.

En gennemarbejdet argumentation

Du har gennemarbejdet din argumentation, din pitch, din salgstale så du trænger klart og tydeligt igennem med dit budskab. Opmærksomhedsniveauet for en gennemsnitlig internetbruger er så forsvindende lavt, at det kræver noget ekstraordinært at trænge igennem. Du skal være kort, præcis og have et budskab der også er på brugerens radar. Det er derfor, der er godt at komme så bredt ud som muligt. Chancen for at du rammer personer der har samme behov som dig selv, er simpelthen bare større, når massen bliver bredere. Du kan prøve at se på de sidste kampagner du selv støttede. Jeg er sikker på, at noget af det der fangede dig, ud over produktet, var et klart budskab pakket ind i små nemt fordøjelige informations snacks. En lille video, en animeret gif af produktet, lidt tekst, et foto af teamet, en infograf om markedet. Du ved hvad der fanger dig. Hvis det virker på dig, så virker det også på andre. Dit mål er, at et af dine små informationsbidder rammer noget i brugeren, og de derfor bliver hængende og læser mere.

Du har en aktiv social medie profil

Hvis der ikke er nogen der hører dig, så kan du have verdens bedste ide, og det vil være lige meget. En af de vigtigste årsager til at crowdfunding er blevet til lidt af en magtfaktor i finansiering af små virksomheder er den naturlige integration til sociale medier. Sociale medier lever af nyt indhold. Nye ideer der mangler funding er i princippet totalt nyt indhold. Det er aldrig set på nettet før, og det gør det vildt interessant for sociale medier. Nyt spændende indhold og masser af mennesker. Det er opskriften på succes for platforme som Kickstarter og Indigogo. Facebook og Twitter er de to foretrukne platforme for hurtig deling af nyheder om nye kickstarter kampagner. Du har derfor brug for at have en tilstedeværelse på disse to platforme. Jo mere jo bedre, men lidt er bedre end ingenting. Hvis du er rigtig god, så kan du opbygge en bruger base inden du går i gang med din ide, for på den måde at komme lidt bredere ud. Bare 10-100 ekstra brugere kan hjælpe dig voldsomt meget i de første kritiske timer og dage af din kampagne.

Personlige netværk

Big surprise. Personlige netværk virker. Også i crowdfunding verdenen kan du få enorm glæde af et personligt netværk. Det ser ud til at store personlige netværk har en positiv effekt på chancen for at lave en succesfuld kampagne. Fundraising betyder, at alle skal aktiveres for at nå målet. Et personligt netværk kan aktivers på forhånd, så de ved at du er i gang med at forberede en kampagne, og når du så er klar, så kan alle besøge din kampagne samtidigt, og trafikken alene vil være nok til at din kampagne kommer frem på forsiden af kickstarter. Hvis du samtidigt kan få doneret nogle penge, så kampagnen for ALLE ANDRE ser populær ud, så opstår der ofte en også-mig holding og snebolden er blevet skubbet afsted.

En sløv start

En af de mest effektive metoder må nok være den sløve start. Den sløve start består i at du taler med alle du kender. Familie, venner, naboer, arbejdskolleger, manden i bussen, skolekammerater, mennesker du knap kan huske alle skal have at vide at du kommer med noget og du vil bliver glad hvis de gad bare kigge på det, og hvis det ikke er helt håbløst, så støtte projektet eller dele det til deres venner. Det er ikke så vigtigt at de støtter kampagnen, men det er vigtigt at de hjælper med at sprede ordet hurtigt.

Seth Godin skriver på The Domino Project

“Kickstarter campaigns fail when the tribe of people who believe in the idea is too small…[it] appears to be a great way for fans to find your work. You put up a great video clip and a story and wait for people who will love it to find you. But that’s not what happens. What happens is that people who ALREADY have a tribe…use Kickstarter to organize and activate that tribe. [It’s] the last step, not the first one.”

Kilde:  http://www.thedominoproject.com/2012/06/why-kickstarter-campaigns-fail.html

Der tilbydes gode belønninger

Du har valgt belønningsbaseret crowdfunding, så kan du godt regne med, at brugerne er forvente med nogle belønninger der giver mening og god værdi. Dine belønningsniveauer skal være gennemtænkt og virke fair. Vi skal ikke være idealister hele tiden, og når det kommer til belønninger, så er der ingen tvivl om, at der er større grad af tilbuds-jagt end filantropisk støtte til små forretningsdrivende.

Belønninger kommer i alle afskygninger, dog er der de fleste steder krav om, at der skal ske en udveksling af et eller andet, så en ren gave ikke er tilladt. Det mest normale er, at give en rabat for hurtig bestilling, særligt hvis det er et produkt det forventes at komme i handlen efterfølgende. Det kan også være at din første produktion, der ofte kan være lidt flere fejl i, er det produkt du gerne vil have ud i markedet for at teste funktionalitet snarere end design og finish.

Der er to ledetråde i niveauerne. Du skal have en på 1-3$ til dem der bare gerne vil støtte, og så skal du have en på maks 20$, da det er det niveau der ofte bliver støttet. Højere niveauer kan normalt bygges ved at tage nogle af de mindre niveauer og pakke dem sammen, så man får flere af samme slags.

Hvert niveau kan have deres egen lille grafik, video og tekst, så indholdet bliver nemt at dele, og “prale-rettigheder” til dem der kom først til de gode belønninger bliver hyppigt brugt. Det koster ikke meget, at lave grafik badges dine backere kan dele på facebook med til link tilbage til din kampagne.

Den ultimative guide til crowd funding på dansk  Er Crowdfunding for dig og dit projekt? Ultimative guide crowdfuing feature 1024x392
Den ultimative guide til crowd funding på dansk