Fordele ved Crowdfunding

Hvis man ser på crowdfunding som en funding vej, så er der væsentlige fordele i forhold til traditionel finansiering. Traditionelt kunne du gå i banken eller få en investor med. Begge dele er dyrt. Banken skal have afdækning for risikoen i form af renter, og investoren vil have del i upsiden, hvis det går godt i form af ejerandele.

I langt de fleste tilfælde er det funding delen der tiltrækker sig opmærksomheden, når man taler om crowdfunding. Det er dog ikke altid det er der det mest interessante gemmer sig. En crowdfunding kampagne er en fantastisk god måde at skaffe sig opmærksomhed, få testet en markedside, få styr på firmaet og de medarbejdere der er, at få opbygget en kundebase, og meget mere.

De største fordele ved crowdfunding

Det er mere effektivt end traditionel finansiering

Hvis du har prøvet at starte et firma op, så ved du at det koste tid og indsats, og der er tusindvis af detaljer der skal tages stilling til inden firmaet rigtigt er i luften. Hvis man i samme periode skal sikre finansiering ved at tage rundt og tale med investorer og banker, så kan det tage meget af fokusset fra at opbygge den rigtige forretning. Sammenlignet med at bruge tid på de traditionelle finansierings metoder, så er det forbløffende enkelt at lave en forretningsbeskrivelse, en video af ideen og teamet bag og begynde at sprede rygtet om den gode ide.

På den rigtige platform kan du fortælle historien om dig og produktet samtidig med, at du giver mennesker en grund til at støtte dig i form af forskellige belønninger. Platformen bliver dit centrale sted, hvor du kan lede interesserede personer hen.

Det er et sted hvor du kan pre-teste dit produkt og ide.

Crowdfunding platforme er i virkeligheden mere en markedstesting platform end en finansieringsmetode. Hvis det lykkes dig at skabe en kampagne, der når bredt ud og bliver en succes, så kan du bruge det til både at få valideret dit produkt og få masser af nyt input til version 2.0 etc.

Du vil ofte høre begrebet social proof. Social proof er når masser af mennesker bliver begejstret for dig og dit produkt. Begejstringen kommer til udtryk i at de deler ideen, crowdfunding kampagnen og fortæller deres venner at de har støttet kampagnen, og de også skal med på vognen. Man taler om et Tipping point, hvor de tidlige brugere bliver så tilpas mange at andre også vil med, fordi det nu er blevet smart og hyped. The tipping point betyder, at ideen er spredt så tilpas langt ud, at effekten bliver selvforstærkende, flere og flere bliver udsat for ideen via facebook likes og tweets. Sammen med social proof, hvor et produkt automatisk får mere troværdighed hvis en af dine kammerater har købt produktet, så bliver crowden pludselig til et meget kraftfuldt markedsføringsværktøj. For at blive i de amerikanske termer, så taler man ofte om at en kampagne opnår traction. Traction er hele den fremdrift din kampagne få når både social proof, tipping point og sociale medier går op i en højere enhed.

Har du tænkt på alle aspekter af din ide?

Sikker ikke. Hvad vil du sige til at få input fra tusindvis af brugere, der virkeligt godt kunne tænke sig at eje det du sælger? Crowdfunding giver dig også adgang til dette. Der er talrige eksempler på at en simpel ide på en crowdfunding platform er blevet forfinet via input fra brugerne så version 2, 3, og 4 allerede lå klar som ideer undervejs mod produktion af version 1. Så har du opbygget et loyalt publikum, du har en udviklingsvej der ikke er så meget usikkerhed omkring, og du har fået brainstorm ideer fra mange flere end du ellers ville have kunne tale med.

Find et behov og dæk det.

Du skal bare beslutte, at det skal være dig, der bliver den der kommer til at dække behovet hos dine brugere. Alle interaktioner med dine brugere, og der er de fleste crowdfunding platforme ganske gode, er potentiel en mini workshop i design thinking.

  • Hvordan kan jeg gøre det bedre?
  • Hvad vil kunderne have?
  • Skal det med i denne version eller er det bedre at vente til næste version af produktet?

Hvis det kommer med i denne version, hvor meget længere tager det før vi er i markedet? Disse og lignede spørgsmål vil du kunne få hjælp til at besvarer via interaktionen med brugerne på crowdfunding platformen.

Klassisk markedsføring og medieopmærksomhed

Du kan råbe så højt du kan, men i virkeligheden, så har traditionelle medier både online of offline stadig en fantastisk rækkevidde. Jo mere opmærksomhed du får, jo flere mennesker ser din ide, og sandsynligheden for, at du kommer i kontakt med nok mennesker til at dække dit behov stiger. Det er der ikke meget revolutionerende i, men de forskellige former medieopmærksomheden kan komme i, kan du forberede og udnytte.

Bloggeren er hele tiden på udkig efter det seneste nye, forskellen på at være først og være en i rækken er enorm for bloggere. Det kan du udnytte ved gøre din nyhed klar til at blive blogget om.

Hav nogle ekstra billeder klar til bloggere. Giv dem en særlig historie om hvordan ideen blev til, en personlig anekdote, et eller andet der er unikt, så de kan få deres specielle historie.

Nyhedsmedier er på udkig efter nyheder, din skal derfor pakkes ind, så der er en nyhedsvinkel. En ny måde at arbejde på. En ny opfindelse. En mulighed for at skabe nyt liv i en ellers død bydel. Du forstå ideen. Find din modtagers behov og vinkel, så har du din historie, uanset om det er 160 tegn til twitter eller en lang artikel til en avis.

Som en ekstra bonus på at lave en succesfuld crowdfunding kampagne, så er der investorer der ser på crowdfunding kampagner og afventer to ting:

  1. Et team der kan få en ide, klargøre et produkt, og formidle en ide
  2. Traction – dvs. ideen fanger et behov eller et ønske hos nok brugere til at funding målet bliver nået, samtidigt med at brugerne kommer med nok input til at der er både en version 2 og 3 i pipelinen
Den ultimative guide til crowd funding på dansk  Fordele ved Crowdfunding Ultimative guide crowdfuing feature 1024x392
Den ultimative guide til crowd funding på dansk