Hvornår skal du starte din Kickstarter kampagne?

Brugerne på kickstarter er mest aktive i hverdagene. Da vi bor i Danmark, så har vi en fordel i forhold til USA. Vi står simpelthen tidligere op. Hvis du launcher før kl 14 om mandagen, så har du hele ugen i USA. Det giver ikke så meget mening, hvis du har et dansk projekt som ”Radio underholdningsorkestret” Her skal du se på de danske tider. I virkeligheden tror jeg ikke det gør den store forskel, hvornår på dagen du launcher. Bare gør det mandag, Tirsdag eller Onsdag, så bør du være så eksponeret som det er muligt. Da de fleste støtter kommer i løbet af de første 2-3 dage, så virker mandag til at være en god dag at starte. Det er også nemt at huske.

Tag et kig i kalenderen og se 30 dage frem. Er der nogle danske ferier? Er der nogle amerikanske ferier? Find en 30 dages periode uden store helligdage, og ferier, så har du reduceret den variabel fra ligningen, og der er større chance for succes.

Du skal være hurtig til at reagere på spørgsmål, svar, rettelser, og tilpasninger.  De første 24 timer er vigtige. Planlæg at du først går i seng efter klokken bliver 22 i San Francisco.

Køb lokalt – naturlige præferencer

Vi er automatisk mere tilbøjelige til at købe noget der er nær ved, det er helt normalt og det skal vi bruge. Det er blevet muligt at Kickstarte danske projekter, hvilket vil sige, at hvis du har mulighed for det, så vælg den nærmeste storby som din placering. I praksis vil det sige at du enten skal komme fra København (Ja, Næstved ligger faktisk i København, især hvis man kommer fra Jylland…) På samme måde er det meste af Jylland en forstad til Århus… Kan du se hvad jeg gør her? Med mindre det er Nr.snede festspil du prøver at funde, så skal du vælge en stor by som din lokation. Der er bare flere backeres i de store byer, og de fleste vil prøve at søge på deres egen by, bare for sjov, og så har du en potentiel kunde mere.

Den lokal eksponering kan også hjælpe dig med at få eksponering i traditionelle medier.

Hold projektet opdateret.

Du kan hele tiden ændre i din tekst, men dine rewards kan kun ændres, så længe der ikke nogen backere den har valgt det præcise niveau. Når en har valgt, så bliver den låst. Hvad så hvis du ønsker at ændre på et niveau? Så må du lave et nyt niveau med de rigtige oplysninger eller pris. Hvis du laver ændringer i rewards så husk at gøre opmærksom på det det hvor du kan ændre det – i teksten.

På den måde kan du få nye backeres til at se de nye rewards med det samme, og hvis du samtidigt sender en update ud, så får alle eksisterende backere også oplysningerne med det samme.

Hvis der ikke er nogen der vil backe dit projekt, så kan du overveje nogle forskellige ting. Du kan ændre prisen og du kan ændre din beskrivelse. Det er helt normalt, og de fleste backere forventer næsten at der kommer ændringer undervejs. De fleste ved at ændringerne kommer dem til gode i form af flere valgmuligheder eller billigere niveauer.

Familie og venner

Dette er din stærkeste markedsføringskanal. De kan tåle ret meget mishandling uden at blive sure. De behøver ikke at købe noget, men de skal hjælp dig med at få de første vigtige likes, shares og mentions i den sociale medie verden.  Det gode ved venner og familie er at de tit ønsker dig alt muligt succes, og de vil gerne hjælpe. Du kan nøjes med en email, men du skal hellere overveje at gøre noget ekstraordinært for dem fx holde en launch fest eller lave kage.

Et setup kunne være, at du har alle aktive med deres egen laptop på den aften hvor du går live. Så snart du har linket til kampagnen, så skal alle sende det til alle de netværk de er oprettet på. Like, +1, tweet, linkedin, tumbl, og alt andet de er med i det er lige meget hvor det bliver bookmarket. Bare det kommer som en flodbølge. Det giver et fundament for den øvrige marketing kampagne du har planlagt. Kickstarter sælger ikke sig selv. Du skal aktivt sælge dit produkt til hele verden på en gang. 8 milliarder mennesker mod dig. Gode ods, ikke!

Billeder af menneskerne med dit produkt kan bruges sammen med et link. Lav det til en konkurrence, den der kommer længst ud med sit budskab, vinder en flaske champagne. Gør det nemt for dine venner at dele noget sjovt og interessant.

I værste tilfælde, så kommer der ikke noget ud af anstrengelserne, men i det mindste har du talt med og set dine venner og famile inden du går helt i flyverskjul de næste 30 dage.

Den ultimative guide til crowd funding på dansk  Hvornår skal du starte din Kickstarter kampagne? Ultimative guide crowdfuing feature 1024x392
Den ultimative guide til crowd funding på dansk