Search engine marketing (SEO) for Kickstarter

På Kickstarter og de fleste andre crowdfundingsplatforme kommer din URL eller dit link til at hedde det samme som dit projekt. Søgemaskiner kan godt lide relevante søgeord i titlen, så du kan tænke over hvad dit projekt hedder fx:

  • pixler – en unik nye metode
  • Billedoptimering på smartphones – pixler

Hvilken af de to tror du søgemaskiner vil have nemmeste ved at koble sammen med billedoptimering? Hvilken tror du hurtigst brugere kan forstå hvad indeholder? Målet med denne lille øvelse er at påpege en ret vigtig ting. Søgemaskiner er snedige, men det er mennesker du skal have til at støtte dit projekt.

Du skal huske på søgemaskinerne, når du skriver din tekst, men det er menneskerne du skriver teksten til. Det nemmeste er egentligt, ikke at fokusere på SEO, når du laver din tekst. Dit projekt har sikkert et eller maksimalt to fokusområder. Det vil også være dette fokuspunkt dine støtter er interesseret i, så hold fokus på det, og søgemaskinen skal nok forstå hvor du gerne vil hen.

Et andet problem ved den første titel er, at om 12 måneder er din metode ikke ny mere, og så virker titlen lidt malplaceret.

Kickstarter har en høj autoritet, hvilket vil sige at indhold der findes her typisk, bliver placeret ganske pænt i søgeresultaterne. Du kan ændre teksten undervejs, så du hele tiden kan sikre at der er relevant tekst. Du kan også rette teksten hvis du kan se at der er mange besøgende, men ikke mange backeres. Det eneste jeg vil fraråde, er at du overoptimere af hensyn til søgemaskiner. Over 2% målrettede søgeord skal der ikke være i din tekst. %-delen udregner du ved at se på dit samlede antal ord, og antallet af gange dit søgeord optræder. Brug ”Egenskaber” og ”Find” funktionen i word til at få de to tal. Divider de to, og se din score.

Mens kampagnen løber, er målet at skaffe så mange backere som muligt. Efter kampagnen er målet lidt anderledes. Alt efter om du er ved at starte en blivende forretning eller du har afholdt det ene arrangement du havde planer om, så kan dine næste trin være forskellige. Hvis du er ved at starte firma, så kan du roligt fortsætte med at indsamle bestillinger og emails på interesserede. Du skal bare gøre det via din egen side, og ikke via kickstarter. På den måde kan du fortsætte med at bruge kickstarter til pre-salg, og starte en forretning baseret på det.

Hvis du har afholdt dit arrangement, så kan interesserede måske downloade en video, købe musikken eller se billeder. Under alle omstændigheder kan det være smart at indsamle deres email adresser, så du kan kontakte dem direkte hvis du på et senere tidspunkt kommer til at starte et andet projekt, og gerne vil have en start booster.

Den ultimative guide til crowd funding på dansk  Search engine marketing (SEO) for Kickstarter Ultimative guide crowdfuing feature 1024x392
Den ultimative guide til crowd funding på dansk