Indigogo og Kickstarter er de mest kendte reward baserede crowdfunding platforme. Belønningsbaseret crowdfunding er den type der har fået mest opmærksomhed, og den type de fleste tænker på, når man taler om crowdfunding. Det består typisk af en ide, og hvis du beslutter dig til at hjælpe med ideen, så får du en belønning. Belønningen er ofte det man har støttet fx en ting, men det kan også bare være at dit navn komme med i en bog.
Det er ret nemt at få øje på de fordele der er ved belønningsbaseret crowdfunding. Det er let og langt hen ad vejen mere effektivt at forberede og starte en crowdfunding kampagne, end at sikre sig finansiering ad traditionelle vej. Hvis du er heldig, så kan din ide bruges af andre, og med lidt held i sprøjten og lidt magi fra sociale medier, så kan du skabe en lille lavine af god omtale og ordre til din nystartede virksomhed. De fleste platforme giver muligheden for, at du kan modtage donationer på $1 mod at du sender en “tak for støtten” email. Alle har råd til $1, og det bedste er, at du har en 100% margin på støtten, da emailen er gratis.
Det er da for nemt
De gode platforme, og de guides der hjælper dig med at forudse de fleste af spørgsmålene dine backere kunne have, er forudsætningen for at lave en god kampagne, men du skal nok ikke forvente, at det bliver en kampagne, hvor du bare kan læne dig tilbage og se pengene rulle ind. Du kan godt regne med at i den periode, hvor kampagnen foregår, skal sætte tid af til at svare på spørgsmål, lave opdateringer, og brede budskabet mere og mere ud for at holde medietrykket. Hårdt arbejde ser også ud til at blive belønnet i denne sammenhæng. Desværre er der ikke nogen magisk måde at undgå det på.
Det ser ud som om, der er to ting der skal være på plads for at få succes med crowdfunding. Den ene er du selv herre over, den anden afhænger af om du rammer markedet:
- Du har et produkt eller ide der fylder et hul i markedet eller laver hul til sig selv.
- Du har et produkt eller ide der lader sig dele og skabe engagement på tværs af sociale medier, ofte ved at du har taget højde for præcis de spørgsmål de måtte have.